Presentació del projecte REMEB de reutilització de rajoles ceràmiques per a la fabricació de membranes en Qualicer’16

26/02/2016 | SCP

El projecte internacional REMEB, per a la reutilització de residus de rajoles que permeten la fabricació de membranes ceràmiques, es va exposar en QUALICER 2016, XIV Congrés Mundial de la Qualitat del Taulell i del Paviment Ceràmic, a través d'un pòster en el bloc dirigit a la fabricació de la rajola ceràmica, la innovació en els processos o la gestió energètica i ambiental.

Aquesta nova iniciativa, cofinançada amb fons europeus i liderada per Facsa, en la qual participen, a més, onze socis internacionals, està dirigida al desenvolupament d'un biorreactor de membranes ceràmiques desenvolupades a partir de subproductes ceràmics i agro-industrials per a la reutilització d'aigües residuals, amb l'objectiu de desplegar un tractament hídric que combine un tractament biològic amb la tecnologia de membranes.

El procés de fabricació de rajoles esmaltades sol generar residus de tiesto cuit, que poden aconseguir fins a un 3% de la producció final. La major part d'aquests residus se solen dipositar en abocadors (entre el 60 i 70%). El treball que s'està duent a terme pretén bàsicament a donar valor a aquests residus procedents de rajoles cuites (xamota), així com a altres obtinguts en diferents processos agroindustrials, com és el cas del orujillo o la pols de marbre. Per a això, es fabricaran membranes ceràmiques de baix cost (plaques filtrants), les quals s'utilitzaran en reactors biològics de membrana (MBRs) per al tractament d'aigües residuals urbanes.

En el poster que es va presentar en aquest congrés de Qualicer’16 oferia amb detall els primers resultats experimentals, realitzats a escala de laboratori, que han donat lloc a aquestes membranes ceràmiques de baix cost.

Aquest projecte compta amb un pressupost total de 2.361.622,50 euros, i està cofinançat per la Unió Europea a través del Programa Horitzó 2020, que en el cas d'aquesta iniciativa se centra en la “acció pel clima, medi ambient, eficiència de recursos i matèries primeres”, en els quals se cerca donar resposta als reptes socials relacionats amb el canvi climàtic. Un altre dels seus objectius és disminuir el cost de fabricació de les membranes i utilitzar aquesta tecnologia per a la reutilització de l'aigua en regions amb escassetat d'aigua i en el sector industrial.

Aquesta iniciativa, que està previst que concloga a l'agost de 2018, integra a un total d'11 socis de set països: el coordinador del projecte Facsa, l'Institut de Tecnologia Ceràmica de la Universitat Jaume I de Castelló (IITC-UJI), l'empresa d'enginyeria francesa ImecaProcess, la consultora de Xipre Atlantis, l'empresa noruega Biowater, el Consell de Cambres de comerç de la Comunitat Valenciana, el laboratori castellonenc de recerca i projectes de medi ambient Iproma, el centre ceràmic italià Centre Ceramico, el centre de recerca ceràmica de Turquia SAM, la Universitat Antonio Ariño de Colòmbia i l'Entitat de Sanejament i Depuració d'Aigües Residuals de la Regió de Múrcia, Esamur.