La doctora per l’UJI Ana Tamayo Masero obté el premi CES-CV amb la seua tesis sobre accessibilitat audiovisual

22/12/2016 | SCP

El president del Comitè Econòmic i Social de la Comunitat Valenciana, Rafael Cerdá, va lliurar la passada setmana a Ana Tamayo Masero, doctora per la Universitat Jaume I, el premi CES-CV per a tesis doctorals en la convocatòria de 2015 pel seu treball «Estudio descriptivo y experimental de la subtitulación en TV para niños sordos. Una propuesta alternativa» dirigida pel doctor Frederic Chaume del Departament de Traducció i Comunicació de l’UJI i la doctora Beatriz Cerezo del Departament de Filologia Anglesa i Alemanya de la Universitat de València.

L'estudi aposta per l'accés igualitari a la informació i la cultura a través dels productes audiovisuals i proposa una subtitulació creativa i alternativa basada en les necessitats del públic infantil i juvenil amb discapacitat auditiva.  L'objectiu principal de la tesi és augmentar la visibilitat i la consciència social sobre el subtitulat per a persones sordes (SPS), posant l'accent en la necessitat d'unes normes específiques per a la població més jove amb discapacitat auditiva.

Per a això, Tamayo ha realitzat un estudi en el qual analitza i avalua la subtitulació per a xiquets sords i amb discapacitat auditiva en els canals de la TDT espanyola dirigits al públic infantil i juvenil. Així mateix, ha fet un estudi experimental en el qual s'ha exposat a 75 xiquets i xiquetes amb discapacitat auditiva a la subtitulació emesa per aquests canals i a una proposta alternativa elaborada específicament per a la recerca. A partir de les dades obtingudes de l'estudi experimental sobre la comprensió dels vídeos ha proposat estàndards de qualitat aplicables directament a la pràctica.

El Comitè Econòmic i Social de la Comunitat Valenciana guardona les tesis que versen sobre matèries de relacions laborals, cooperació, ocupació, condicions de treball, formació professional, seguretat social, economia, agricultura, pesca, indústria, comerç, turisme i medi ambient, i valora també la vinculació i l’interès amb la Comunitat Valenciana.