Troben els fòssils més antics de dinosaures de Castelló Les excavacions al municipi de Portell, gràcies a un conveni amb l’Ajuntament, trauen a la llum les primeres restes de fauna juràssica de fa quasi 130 milions d’anys

02/12/2016 | SCP

Investigadors de l’Àrea de Cristal·lografia i Mineralogia del Departament de Ciències Agràries i del Medi Natural de la Universitat Jaume I (UJI) han trobat els fòssils més antics de dinosaures a la província de Castelló. Les excavacions de dos jaciments al municipi de Portell, a la comarca dels Ports, han tret a la llum els primers testimonis de la fauna juràssica que va viure a Castelló fa entre 128 i 130 milions d’anys. Aquests treballs han estat possibles gràcies al conveni de col·laboració signat per l’Ajuntament de Portell i l’UJI.

El director de les excavacions i paleontòleg, Andrés Santos-Cubedo, explica que aquests jaciments es van trobar el 2002, però fins ara, 14 anys després, no s’han pogut investigar. «Teníem la intuïció que aquestes zones de Portell podrien ser molt importants des del punt de vista tant patrimonial com científic, i els resultats després de diverses setmanes així ho confirmen», argumenta l’investigador de l’UJI. Aquests jaciments, de la formació geològica de Mirambell, són més antics que els de Cinctorres i Morella, els quals, a més, pertanyen a un altra formació, la morellana, que es remunta a 126 milions d’anys.

RESTES DE DOS ORNITÒPODES

Els testimonis de la fauna més antiga de Castelló trobats a Portell són d’almenys dos dinosaures. «En total, en el primer dels jaciments hem tret quatre ossos de les cames de l’animal i algunes vèrtebres, corresponent a extremitats d’un dinosaure ornitòpode, entre cinc i vuit metres, amb hàbits fitòfags; mentre que en el segon emplaçament hem aconseguit extraure restes d’un altre ornitòpode: vèrtebres de la cua, del maluc i del pubis, el que aporta molta informació per a definir l’espècie», exposa Andrés Santos-Cubedo.

Els fòssils recuperats es troben ara en fase de preparació i estudi en profunditat en el marc del projecte Estudi geològic i paleontològic i posada en valor dels jaciments de Portell. Aquest projecte ha permès posar de manifest la rellevància i quantitat dels jaciments, ja que a Portell s’han estudiat onze jaciments pertanyents a la formació de Mirambell, encara que només s’han planificat excavacions en dos d'aquests.

L’alcalde de Portell, Álvaro Ferrer, ha manifestat la seua satisfacció davant la troballa de fòssils de dinosaures al seu municipi, alhora que mostra el seu interès perquè la localitat «se sume a la promoció i difusió d’aquest patrimoni als Ports, ja que és vital per al turisme de la comarca; de fet, tenim previst fer accions per a fomentar el seu atractiu perquè el públic en general ens visite».

La comarca dels Ports és coneguda pels seus jaciments de vertebrats mesozoics, especialment dinosaures, trobats a la formació Argiles de Morella, amb una antiguitat de 126 milions d’anys. Des de 2002, geòlegs i paleontòlegs de la Universitat Jaume I de Castelló, de la Universitat de València i del Grup Guix de Vila-real estudien i investiguen nous jaciments de vertebrats als Ports però fora d’aquesta formació.

Andrés Santos és investigador del Departament de Ciències Agràries i del Medi Natural de la Universitat Jaume I de Castelló. És llicenciat en Ciències Geològiques per la Universitat Autònoma de Barcelona, i entre 2011 i 2013 ha sigut director de l'Escola Taller de Restauració Paleontològica IV del Govern d'Aragó. Ha treballat com a investigador en el Departament de Ciències Experimentals de la Universitat Jaume I de Castelló, i com a paleontòleg en l'Institut Català de Paleontologia Miquel Crusafont. En el camp de la paleontologia, ha sigut director de diverses excavacions a la Comunitat Valenciana, Catalunya i Aragó, i ha publicat articles científics en revistes nacionals i internacionals sobre jaciments fòssils, com ara els d'Almenara-Casablanca, Orce, Dmanisi i els jaciments de dinosaures de la comarca dels Ports.