El projecte REMEB aconsegueix grans avanços amb la fabricació de les primeres membranes a escala industrial

24/10/2016 | SCP

El projecte REMEB, que pretén desenvolupar un bioreactor de membranes (MBR) sostenible a partir de residus agrícoles i industrials per a reutilització d'aigua, ha aconseguit grans avanços, com ara haver aconseguit la fabricació de les primeres membranes a escala industrial en una indústria ceràmica.

Aquest projecte pretén desenvolupar un biorreactor de membranes ecològic i sostenible, que permeta promoure la reutilització d'aigües residuals urbanes i industrials. Aquesta tecnologia MBR combina el tractament biològic amb els processos de membrana. En el projecte REMEB s'usen membranes planes ceràmiques en lloc d'orgàniques, comunament usades en el tractament d'aigües residuals. L'avantatge de les membranes ceràmiques és que presenten millors propietats químiques, tèrmiques i mecàniques, la qual cosa permet que aquestes treballen en condicions severes i es puguen aplicar procediments de neteja més agressius.

Finançat per la Comissió Europea (GA 641998), aquest projecte està liderat per l'empresa espanyola Sociedad de Fomento Agrícola Castellonense (FACSA) i compta amb 11 socis d'Espanya, Itàlia, França, Noruega, Xipre, Turquia i Colòmbia, com són l'Institut Universitari de Tecnologia Ceràmica-Universitat Jaume I (ITC-UJI), Investigación y Proyectos Medio Ambiente (Iproma), l'Entitat Regional de Sanejament i Depuració d'Aigües Residuals de la Regió de Múrcia (Esamur), les Cambres de Comerç de la Comunitat Valenciana, el Centre Ceramico di Bologna (Centro Ceramico), ImecaProcess (IMECA), Biowater Technology (Biowater), Atlantis Consulting Cyprus (Atlantis), Seramik Arastırma Merkezi A.S. (SAM) i la Universitat Antonio Nariño (UAN).

Els últims avanços del projecte han permès que els centres ceràmics CC, a Itàlia, i SAM, a Turquia, estiguen ja replicant a escala pilot les membranes ceràmiques amb el suport i orientació de l'ITC-UJI, a Espanya, que, a més està col·laborant en la caracterització de les membranes obtingudes. Per a la replicació d'aquestes membranes s'estan usant matèries primeres i residus dels mateixos països, en aquest cas d'Itàlia i Turquia.

D'altra banda, el reactor MBR i el cassette per a col·locar les membranes ja han sigut dissenyats pels socis IMECA, FACSA i Esamur i està sent construït en les instal·lacions del primer d'aquests al sud de França. Mentre que Iproma ha culminat el disseny del pla experimental a seguir en la validació de la planta, des del Consell de Csmbres de la Comunitat Valenciana ja s'ha llançat el material audiovisual explicatiu del projecte REMEB. Mentrestant, Biowater ha començat a treballar en el pla de negoci, des d'Atlantis i UAN es duen a terme reunions amb diferents stakeholders interessats pel projecte.

Al llarg dels passats dies 6 i 7 d'octubre, representants de cadascun dels membres del consorci es van donar cita al Centro Ceramico, el centre de recerca ceràmica d'Itàlia radicat a Bolonya, amb la finalitat que cada soci explicara el treball realitzat fins avui, els progressos i els resultats obtinguts en una reunió que és de caràcter anual. La trobada va finalitzar amb un repàs a les pautes que marcaran els pròxims mesos amb el propòsit d'anar avançant en el projecte.