El ITC participa en el projecte LIFE Foundrytile que aprofitarà residus de fosa de ferro en el procés ceràmic

07/05/2016 | SCP

L'Institut de Tecnologia Ceràmica (ITC) participa en el projecte europeu Valorisation of iron foundry sands and dust in the ceramic tile production process (LIFE Founddrytile), la reunió del qual d'inici va tenir lloc al setembre a la seu de la Fundació CTM Centri Tecnològic, entitat coordinadora d'aquest nou projecte.

LIFE Foundrytile ha estat aprovat per la Comissió Europea i rebrà fons procedents del programa LIFE+, que el seu objectiu general per al període 2014-2020 és contribuir al desenvolupament sostenible i a l'assoliment dels objectius i metes de l'Estratègia Europa 2020 i de les estratègies i plans pertinents de la Unió en matèria de medi ambient i clima.

En aquest projecte, de 36 mesos de durada participen a més de la Fundació CTM Centri Tecnològic i de l'Institut de Tecnologia Ceràmica (ITC); l'Associació Espanyola de Fabricants de Taulells i Paviments Ceràmics (ASCER), l'empresa EUROATOMIZADO, S. A., i l'Associació de Fonedors del País Basc i Navarra.

El seu objectiu principal és demostrar la valorització de la fracció fina i de les sorres de fosa fèrria per a la producció de rajoles ceràmiques, contribuint així a la implementació de la Directiva Europea de Residus (Directiva 2008/98/EC) i als objectius i metes del Full de ruta cap a una Europa eficient en l'ús de recursos.

La nova aplicació comportarà tres beneficis principals: d'una banda, la preservació dels recursos naturals, per una altra, l'increment de la valorització de residus de la fosa i en tercer lloc, la reducció de la petjada ambiental.

Segons membres de l'equip investigador: “Foundrytile es basa en l'oportunitat adequada que sorgeix de la composició mineralògica i de les quantitats generades d'aquests subproductes que coincideixen amb les diferents matèries primeres utilitzades en la producció de rajoles ceràmiques. A Espanya, segons dades corresponents a l'exercici de 2013, i amb un grau de substitució del 5%, la producció de rajoles podria absorbir tots els subproductes generats en la fosa fèrria, mentre que a nivell europeu la indústria ceràmica seria capaç d'absorbir el 75% d'aquest tipus de residus”.

El caràcter innovador del projecte radica en la utilització de residus de les sorres i la fracció fina de la fosa en la producció de rajoles, en substitució de matèries primeres naturals com a argila (per a productes ceràmics de cocció vermella) i sorres (per a productes ceràmics de cocció blanca).

Informació proporcionada per Maria Padilla (ITC)