L’UJI crea l'Institut de Materials Avançats per al desenvolupament de recerques capdavanteres en energia, optoelectrònica i catàlisi L’INAM està encapçalat per investigadors de reconeguda trajectòria internacional en els camps de la química i la física

28/07/2015 | SCP

L'Institut Universitari de Recerca de Materials Avançats de la Universitat Jaume I (Institute of Advanced Materials, INAM) naix amb l'objectiu de convertir-se en un centre de referència en la recerca científica i tècnica per al desenvolupament de nous materials avançats principalment per als àmbits de l'energia, l'optoelectrònica i la catàlisi. La col·laboració interdisciplinària entre investigadors de diferents àmbits, entre els quals destaca la física, la química i àrees relacionades, ofereix la possibilitat d'abordar nous camps de recerca en els quals es facilita l'aparició d'idees innovadores i descobriments d'alt impacte.

La creació de l’INAM va ser aprovada per la Generalitat Valenciana amb data 4 de maig de 2015 i serà inaugurat oficialment el 17 de setembre. L’Institut integrarà a diferents equips de recerca liderats per investigadors i investigadores experimentats i amb reconegudes trajectòries científiques de gran impacte internacional com són Juan Bisquert, Eduardo Peris, Germà Garcia Belmonte, Francisco Fabregat Santiago, Iván Mora Seró, Beatriz Julián, Macarena Poyatos i Sixto Giménez. Aquest lideratge i la qualitat del personal investigador i tècnic que forma part de l'Institut volen ser garantia del desenvolupament d'una activitat investigadora dirigida a resultats d'alt impacte científic i a la consecució de projectes competitius i contractes amb la indústria.

Amb la finalitat d'aconseguir innovacions substancials, el’INAM, que estarà dirigit pel catedràtic de Física Aplicada Juan Bisquert, preveu reforçar les accions de recerca fonamental, orientades a la comprensió de processos bàsics i les interaccions de les molècules i materials amb el seu entorn físic i químic. Els materials avançats desenvolupats s'integraran en dispositius funcionals, com per exemple, cèl·lules fotovoltaiques, sensors electroquímics, bateries i emissors de llum, entre altres. Els resultats de caràcter més aplicat seran objecte de transferència al sistema productiu per a contribuir a una economia basada en la creativitat i millorar la vida dels ciutadans. Per tant, l’INAM promourà avanços substancials en la frontera del coneixement i així mateix impulsarà noves línies productives.

Trobada científica per a l’inauguració

L'acte d'inauguració, obert als membres de la comunitat universitària i investigadora i a tots els interessats, inclourà la celebració de dues taules redones en les quals es debatrà sobre el paper que juguen els instituts en la recerca científica i sobre què espera la indústria de la recerca científica. A més, amb motiu dels actes d'inauguració, l'Institut ha organitzat per a l'endemà, 18 de setembre, una trobada científica sobre materials avançats i les seues aplicacions en la qual participaran destacats científics relacionats amb els materials i les seues aplicacions. La trobada suposarà una excel·lent oportunitat per als membres de l’INAM i per a tota la comunitat universitària de posar-se en contacte amb investigadors de primer nivell. D'altra banda, permetrà a l’INAM donar-se a conèixer i mostrar el treball que es fa i es farà en l'institut, la qual cosa podrà portar a futures col·laboracions. La trobada donarà una visió àmplia dels nous materials, les seues tècniques de síntesis i caracterització, les seues interaccions i la seua caracterització, i tot açò amb l'objectiu de desenvolupar noves aplicacions o millorar sensiblement les ja existents.

Els materials i dispositius en el desenvolupament dels quals treballarà l’INAM se centren en cinc àrees de treball, entre les quals es troba l'estudi de materials avançats per a la conversió d'energia. Aquesta línia de treball se centrarà en el desenvolupament de materials per a la conversió fotovoltaica en els quals la llum absorbida es transforma en energia. Una segona línia avançarà en materials per a la catàlisi, incloent activitats relacionades amb la síntesi i caracterització de materials orgànics, organometàl·lics i inorgànics amb aplicacions catalítiques en diversos camps com ara la producció d'hidrocarburs i combustibles solars. El desenvolupament de materials avançats per a l'emissió de llum serà una altra de les línies en les quals investigarà l’INAM, incloent l'estudi dels materials amb propietats luminescents, tant de fotoluminescència com d'electroluminescència. Una quarta línia se centrarà en el desenvolupament de materials avançats per a l'emmagatzematge d'energia a través de bateries i supercondensadors i la cinquena estudiarà materials avançats per a sensors, amb especial èmfasi en els biosensors en contacte amb solució aquosa.