04/05/2015 | SCP

El grup de recerca GEOTEC (Geospatial Technologies Research) de la Universitat Jaume I de Castelló participa en un projecte europeu que cerca alinear la formació d'experts en Informació Geogràfica a la demanda real del mercat. Una vegada analitzades les necessitats del mercat i l'oferta formativa en una primera fase, en els pròxims mesos s'avançarà en la revisió dels coneixements que han d'adquirir els futurs professionals de la Informació Geogràfica per a donar resposta a les necessitats actuals. L'aportació dels investigadors de l’UJI al projecte se centrarà en el desenvolupament d'un set d'eines que facilite l'accés mitjançant noves tecnologies al cos de coneixement definit.

El sector de la Informació Geogràfica, en el qual s'inclouen geògrafs, cartògrafs, experts en sistemes d'informació geogràfica i docents, entre uns altres, es troba en plena expansió, principalment per dos motius: l'augment de les capacitats tecnològiques per a la generació de dades amb una component geogràfica, i les grans possibilitats d'anàlisis que els mapes ofereixen. Per tot açò, la Informació Geogràfica es considera un sector en creixement i amb gran potencial econòmic que està ja reportant i reportarà àmplies oportunitats laborals.

El projecte GI-N2K (Geographic Information: Need to Know) té com a objectiu millorar la preparació dels futurs professionals en Informació Geogràfica per al seu pas al mercat de treball, alineant demanda i oferta laboral, amb el desenvolupament curricular en matèria d'Informació Geogràfica. El projecte, en la meitat de la seua marxa, està finançat per l'Erasmus Longlife Learning Program de la Comissió Europea per als anys 2013-2016 i compta amb la participació de 31 socis de 25 països diferents, entre els quals es troba la Universitat Jaume I.

L'objectiu principal del projecte GI-N2K és la revisió de la primera versió del document GIS&T BoK  (GIS&T BoK - Geographic Information Science and Technology Body of Knowledge) realitzat en 2006 per iniciativa del Consorci Universitari per a la Ciència de la Informació Geogràfica nord-americana. A més d'actualitzar els continguts, el projecte també persegueix incorporar aspectes que concerneixen específicament a Europa, com els referents a la Directiva INSPIRE que estableix les regles generals per a l'establiment d'una Infraestructura d'Informació Espacial en la Comunitat Europea.

En els pròxims mesos, participants i experts en la temàtica, debatran quins són les millores necessàries per a adequar el cos de coneixements en matèria geogràfica al context tecnològic, laboral i social actual. De la mateixa manera, partint de diferents casos d'estudi real, els continguts del nou GIS&T BoK resultant seran validats en contextos professionals específics.

Durant la primera fase del projecte es van analitzar les competències i habilitats demandades pel mercat perquè foren comparades amb l'oferta formativa actual per tal de, en aquesta nova fase, revisar els continguts del cos de coneixements en informació geogràfica.

Per la seua banda, els investigadors i investigadores del grup GEOTEC, pertanyent a l'Institut de Noves Tecnologies de la Imatge (INIT) de l’UJI, participants en el projecte contribuiran al desenvolupament d'un set d'eines que permeten navegar i explorar el cos de coneixements, definir curricula, i dissenyar itineraris d'aprenentatge i cursos específics. A més l'eina permetrà definir perfils professionals, establint una forma innovadora de preparar als futurs professionals de la informació geogràfica per al mercat laboral.

Twitter GEOTEC @geotecUJI