Estudien la influència de l'esport en l'adolescència El projecte Dados farà un seguiment dels joves durant tres anys

07/05/2015 | SCP

Projecte Dados

El projecte Dados (Esport, Adolescència i Salut) coordinador per investigadors del grup Life de la Universitat Jaume I cerca analitzar la influència que té l'activitat física sobre la salut, el nivell de benestar psicològic i el rendiment acadèmic durant l'adolescència per al que busca la participació en l'estudi de xiquets i xiquetes nascuts en 2001 que cursen actualment 2º d'Educació Secundària Obligatòria (ESO).

Per a conèixer els efectes que té la pràctica d'activitat física sobre el desenvolupament durant l'adolescència es realitzarà un seguiment anual dels estudiants seleccionats durant tres anys que inclourà una valoració de l'estat de salut general, una avaluació de la capacitat cognitiva i el nivell de benestar psicològic i unes proves de condició física. Tots els participants rebran un informe anual del seu estat de salut, un berenar durant les valoracions i un val regal. Els responsables del projecte estan organitzant reunions informatives en centres educatius de la província de Castelló, però la participació està també oberta a tots els interessats, que poden trobar informació en la web www.proyectodados.es.

Diego Moliner, coordinador del projecte, explica que “els resultats oferiran una visió àmplia i global dels efectes que té la pràctica d'activitat física durant l'adolescència, aportant informació científica que permetrà als responsables educatius, sanitaris i polítics del nostre país dissenyar polítiques de salut pública i de prevenció del fracàs escolar més eficaces”. En aquest sentit, destaca que l'adolescència constitueix un període decisiu del desenvolupament humà, en el qual s'estableixen molts dels hàbits que romandran durant l'etapa adulta.

A Espanya, explica Moliner, “un elevat percentatge d'adolescents no aconsegueix les recomanacions mínimes d'activitat física diària, presenta un baix nivell de condició física i pateix sobrepès o obesitat. Igualment, hi ha informes que assenyalen que el rendiment acadèmic dels adolescents és baix i existeix un alarmant increment del fracàs escolar durant l'ESO”. Per a pal·liar aquesta situació, l'estudi cerca conèixer com un estil de vida actiu durant l'adolescència pot afavorir una millora de la condició física, un òptim desenvolupament de la composició corporal i un major nivell de benestar psicològic i de rendiment acadèmic.

L'estudi, en el qual participen també investigadors de la Universitat d'Almeria i la Universitat de Saragossa, compta amb finançament del Ministeri d'Economia i Competitivitat i el patrocini de l'empresa Sunny Delight.