Una app evalua la competència emocional de xiquets i xiquetes amb Trastorn de l'Espectre Autista

14/05/2015 | SCP

Francisco Ramos, Edgar Bresó i Clara Andrés.

Investigadors de la Universitat Jaume I treballen en el desenvolupament d'una aplicació mòbil per a l'avaluació de la competència emocional de xiquets i xiquetes amb autisme. El projecte s'ha engegat a través del programa Start UJI de Valorització de Resultats de Recerca de la Universitat amb l'objectiu d'aportar a la societat i al mercat una aplicació mòbil motivadora i senzilla de descarregar i utilitzar per a professionals del sector psico-educatiu que treballen amb menors de 6 a 12 anys amb autisme, actualment conegut com a Trastorn de l'Espectre Autista (TEA).

El disseny de l'aplicació està basat en l'anàlisi d'estudis evolutius previs sobre desenvolupament de la competència emocional en xiquets i xiquetes amb desenvolupament típic, així com les particularitats d'aquest desenvolupament en xiquets i xiquetes amb Trastorn de l'Espectre Autista, àmbit en el qual treballen en l'actualitat els investigadors Edgar Bresó i Clara Andrés, del Departament de Psicologia Evolutiva, educativa, social i metodologia de l’UJI. El desenvolupament de l'aplicació, que permetrà mesurar la competència emocional a través de jocs amb diferents nivells de dificultat, requereix d'un desenvolupament que incorpora tècniques i mecàniques de joc i que estarà a càrrec de Francisco Ramos, investigador del Departament de Llenguatges i Sistemes Informàtics.

Els xiquets i xiquetes amb Trastorn de l'Espectre Autista demostren serioses dificultats en l'àrea de competència emocional, una dificultat que pot manifestar-se en tasques tan senzilles com reconèixer què emocions es corresponen amb les expressions facials de les persones (per exemple, saber quan una persona està contenta o enfadada sobre la base de la seua expressió facial), com en situacions més complexes, a l'hora de reconèixer les causes internes i externes de l'aparició d'una emoció (per exemple, saber que una persona pot estar contenta o enfada per diferents motius als propis). “En la vida quotidiana, aquestes dificultats impedeixen a aquests xiquets desenvolupar relacions socials recíproques de qualitat amb els seus amics o companys de classe durant els cursos d'Infantil i Primària, i la situació s'agreuja durant l'etapa de Secundària si no es posa solució mitjançant la intervenció necessària”, expliquen Edgar Bresó i Clara Andrés.

Actualment, diferents estudis han demostrat que és possible millorar la competència emocional dels xiquets i xiquetes amb aquest tipus de trastorn. No obstant açò, afig Bresó, “la majoria d'aquests estudis s'ha centrat a avaluar i intervenir sobre aspectes parcials de la competència emocional. Per tant, la seua difusió en la comunitat científica i als professionals de l'educació s'ha vist obstaculitzada i actualment encara es demanda una eina eficaç i de baix cost per a avaluar i intervenir sobre aquesta important àrea”.

D'altra banda, l'avanç tecnològic de la societat ha propiciat la generació de diferents eines des de l'àmbit de les Tecnologies de la Informació i Comunicació (TIC) per a compensar les dificultats dels xiquets amb Trastorn de l'Espectre Autista, ja que s'adapten millor a la seua manera de processar la informació. A més, l'equipament en TIC dels centres escolars, com són les pissarres digitals, s'ha incrementat exponencialment com a indicador de qualitat i millora dels processos d'ensenyament i aprenentatge. No obstant açò, segons explica Francisco Ramos, “els materials d'avaluació existents no abasten l'avaluació de la competència emocional de manera comprehensiva i el programari que s'empra resulta en ocasions complex de manejar i instal·lar”.

La necessitat de dissenyar amb una base científica una eina ràpida i econòmica que puga usar-se en els centres per part dels professionals per a avaluar eficaçment la competència emocional dels alumnes amb Trastorn de l'Espectre Autista, així com amb altres trastorns que també compartisquen aquesta dificultat, sorgeix de les diferents reunions i trobades mantingudes pels investigadors del projecte amb sectors implicats en l'educació d'aquests xiquets i xiquetes amb les quals l’investigadora Clara Andrés ha treballat en ocasions anteriors, com per exemple l'Associació ASPCAS – Asperger Castelló – i amb el EOPAE - Equip d'Orientació Psicopedagògica de Suport Especialitzat de Castelló per als alumnes amb Trastorns Generalitzats del Desenvolupament.

L'aplicació es dissenyarà inicialment en castellà, valencià i anglès, podent ser traduïda en un futur a altres idiomes. El projecte preveu a més que l'aplicació, que estarà desenvolupada en 2016, siga compartida amb els diferents sectors interessats a nivell nacional i internacional (centres educatius, serveis psicopedagògics escolars, associacions de pares, etc.).