UJI Saludable i Medco Health realitzen un estudi sobre l'apnea del son a Castelló

27/02/2015 | SCP

Gairebé un centenar de persones es van donar cita el dijous en les instal·lacions del Parc Científic, Tecnològic i Empresarial de la Universitat Jaume I per assistir a les “Primeres jornades mèdiques del son a Castelló”, un esdeveniment organitzat per l'empresa Medco Health i l'Associació espanyola del son, Asenarco.

Durant la presentació de la jornada es va donar a conèixer l'estudi que Medco Health ha engegat amb la col·laboració d'UJI Saludable. Un treball de recerca que té com a objectiu principal donar a conèixer la prevalença de l'apnea del son a l'entorn de la Universitat Jaume I, fent més saludable l'entorn, detectant nous casos de la malaltia i oferint una atenció especialitzada als ja detectats. En l'actualitat, s'estima que un 10% de la població sofreix d'apnea del son, sent un 4% dones i un 6% homes aproximadament.

Per realitzar en estudi s'ha pres una mostra representativa de la comunitat UJI que inclou a personal administratiu, personal docent, estudiantat de màster i doctorat, i alumnat de la Universitat per a Majors. Medco Health aportarà el coneixement en el diagnòstic i tractament de la malaltia. UJI Saludable aportarà els mecanismes d'accés als pacients potencials que estiguin disposats a col·laborar en l'estudi.
Aquest treball de recerca servirà també per divulgar la síndrome de apne-hipoapnea del son donat el infradiagnóstico d'aquesta i el desconeixement detectat per part de la societat en general. També ajudarà a detectar les variables que acompanyen a aquesta síndrome; des d'aquells factors patològics i físics com les condicionis soci-econòmiques de les persones.

La primera part de la jornada es va centrar en el funcionament i higiene del son i tractaments existents. El doctor Maurici Díaz, neurofisiólogo de Asenarco a Saragossa, va explicar amb detall el procés del son. Després de la seua intervenció, la doctora Soledad Quero de la Universitat Jaume I va parlar sobre les mesures higièniques del son, és a dir, els procediments educatius que intenten millorar tant els hàbits inadequats, com els factors ambientals relacionats amb el son. Finalment, el doctor Fernando Loscos, mèdic estomatólogo de Saragossa va abordar les alternatives de tractaments al SAHS.

La segona part de la jornada es va centrar en l'apnea del son i el seu tractament. El doctor Jesús Escribá, director de l'Institut de Medicina del Son de València, va fer una introducció a la medicina del son, explicant la importància de dormir bé per al nostre organisme. A continuació, el doctor Rafael Navarro, neumólogo de l'Institut de Medicina del Son de València, va parlar sobre l'apnea del son (SAHS) i les seues complicacions. Finalment el doctor Mark McEnroe, cap del Departament de Fisiologia Clínica del Noble’s Hospital, va explicar el tractament a través de CPAP, Continuous Positive Airway Pressure.