Una tesi de l’UJI analitza per primera vegada l'impacte de la Copa Amèrica sobre la comunicació de l'esport de la vela a la Comunitat Valenciana

18/12/2015 | SCP

Una tesi de la Universitat Jaume I ha analitzat per primera vegada l'impacte de la Copa Amèrica en l'esport de la vela a la Comunitat Valenciana. El treball, elaborat i defensat per la doctoranda Esperanza Molina, ha obtingut la qualificació d'excel·lent en analitzar com influeix i s'utilitza un gran esdeveniment com a base de la comunicació de la Federació de Vela de la Comunitat Valenciana (FVCV) per transmetre els valors relacionats amb l'esport.

La nova doctora del Departament de Ciències de la Comunicació de la Universitat Jaume I ha obtingut la qualificació d'excel·lent en la defensa de la seua tesi doctoral, basada en la comunicació de l'esport de la vela a la Comunitat Valenciana, abans, durant i després de la Copa Amèrica de Vela, aplicat al període 2004-2014.

La tesi ha estat dirigida per la doctora Estela Bernad i han format part del tribunal Fernando Ramos, de la Universitat de Vigo; el doctor Benjamín Marín, de la Universitat de València, i la doctora Magdalena Mut de la Universitat Jaume I de Castelló.

L'objectiu de la tesi era demostrar l'articulació de la comunicació de l'esport de la vela, a través de la FVCV, per transmetre els valors de la cultura nàutica a la Comunitat Valenciana; i senti un precedent sobre conceptes relatius a l'esport i la comunicació federativa en relació amb l'esdeveniment de la Copa Amèrica.

L'estudi se centrava sobre tres períodes establerts entre 2004 i 2014, prenent com a base el mega esdeveniment de la Copa Amèrica de Vela. Les conclusions han reflectit que la comunicació de l'esport de la vela, a través de la FVCV, va ser essencial per transmetre i apropar a la societat els valors de l'esport de la vela i la cultura nàutica a través de dues vies complementàries.

D'una banda, la difusió i comunicació de la FVCV va influir directament en l'impacte informatiu de la Comunitat Valenciana, però es va estendre també a altres comunitats i altres territoris nacionals, mitjans generalistes i mitjans especialitzats, amb la contribució positiva d'internet i de les xarxes socials i l'impacte mitjà anual de la tornada informativa es va xifrar entre 800.000 i dos milions d'euros.

Per un altre, l'activitat esportiva, certificada a través de les memòries anuals del Consell Superior d'Esports, demostra que la Federació territorial de la Vela va multiplicar la seua activitat en un 229% entre 2004 i 2014. En l'actualitat és l'esport nàutic amb una major activitat en al Comunitat Valenciana, i la federació territorial de vela amb més activitat al territori nacional en comparació d'altres federacions territorials de vela.

Les conclusions i els procediments són aplicables a l'estudi de la comunicació de les federacions esportives de qualsevol modalitat, però també, al fenomen dels grans esdeveniments com a elements de projecció de la comunicació territorial i esportiva.