Un estudi analitza, des de la perspectiva dels residents, els impactes econòmics i ambientals dels polígons petroquímics del Serrallo i Tarragona

12/12/2013 | SCP

Investigadors de la Universitat Jaume I han realitzat un estudi dirigit a avaluar el doble efecte que un complex industrial petroquímic pot exercir sobre els ciutadans que resideixen en la seua àrea d'influència: un positiu, en termes de desenvolupament econòmic i generació d'ocupació; i un altre negatiu en termes de potencial contaminació tenint en compte la naturalesa de les seues activitats. La investigació es va dur a terme durant el període 2011-2012 per part d'un grup d'investigadors del Departament d'Administració d'Empreses i Màrqueting de la Universitat Jaume I de Castelló. En concret, van ser entrevistats 992 ciutadans de les àrees residencials adjacents al complex petroquímic del Serrallo i 738 residents de les poblacions contigües al complex petroquímic tarragoní.

En línia amb el que s'esperava, el nombre més gran d'empreses i llocs de treball generats al complex petroquímic de Tarragona (més de 5.000 ocupacions directes pels aproximadament 1.000 del Serrallo) sembla explicar una major valoració dels ciutadans en el que concerneix als impactes econòmics (positius) que genera aquest complex industrial a la zona geogràfica on s'assenta. No obstant això, i a pesar de la major dimensió del polígon de Tarragona, la percepció dels impactes mediambientals (negatius) de l'activitat industrial exercida en ambdós complexos petroquímics és molt semblant segons l'opinió dels residents entrevistats.

De manera paradoxal els resultats de la investigació mostren, en el cas dels ciutadans que resideixen en l'àrea d'influència del complex petroquímic del Serralo, uns nivells de risc percebut significativament majors que els detectats en el cas del complex de Tarragona, i això a pesar de la major dimensió d'aquest últim. El risc percebut constitueix una avaluació subjectiva, però és sens dubte, com a diversos treballs acadèmics han assenyalat, un factor que incideix notablement sobre el benestar i la qualitat de vida dels ciutadans.

L'estudi també constata, en el cas del complex petroquímic del Serrallo, una confiança significativament menor per part dels ciutadans cap a les empreses instal·lades quant a la gestió dels riscos mediambientals inherents a la seua activitat. I també una confiança sensiblement més baixa, enfront del cas de Tarragona, cap a les autoritats públiques en la seua labor de supervisió de l'activitat industrial i com a garants en el que concerneix a la qualitat mediambiental de la zona.

Més enllà del seu ús per a fins acadèmics, els resultats de l'estudi van ser traslladats per l'equip investigador, a través de successives reunions, a directius de les principals empreses del complex del Serrallo, així com a responsables municipals de Castelló i Almassora, a fi de fer-los partícips dels mateixos.

L'estudi ha sigut realitzat per Miguel Ángel López Navarro, Vicent Tortosa Edo i Jaume Llorens Monzonís, professors del Departament d'Administració d'Empreses i Màrqueting, i membres del grup d'investigació IMK Innovació en Màrqueting de la Universitat Jaume I.