L’UJI anima els instituts a participar en el Concurs de Cristal·lització a l'Escola En 2014 celebrarà amb un ampli programa l'Any Internacional de la Cristal·lografia

11/12/2013 | SCP

La Universitat Jaume I celebrarà en 2014  l'Any Internacional de la Cristal·lografia, IYCr2014, amb un ampli programa d'activitats que inclourà l'organització del Concurs Nacional de Cristal·lització a l'Escola; la presentació del llibre El Método de Rietveld editat per Publicacions de la Jaume I; conferències sobre cristal·lografia i cristal·lització de proteïnes, i la celebració de la XIV edició de l'Escola sobre el Mètode de Rietveld. Cal destacar la presència en el Comitè organitzador per a Espanya del IYCr2014 del professor Vicente José Esteve Cano, del Departament de Química Inorgànica i Orgànica de l’UJI, com a responsable en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.

Les anteriors edicions del Concurs de Cristal·lització a l'Escola han posat de manifest que es tracta d'una experiència molt gratificant per a professorat i alumnat, així com d'una excel·lent via per a interessar als joves pel món de la ciència i, en particular, de la cristal·lografia. Per això, Esteve Cano anima a participar en el concurs a tots els Instituts d'Ensenyament Secundari a través del seu registre en la pàgina web. Des de l'organització ofereixen formació al professorat dels IES, seguiment i suport de les experiències a l'aula y desenvolupament d'una comunitat virtual al voltant del concurs. La fase autonòmica del concurs tindrà lloc el dia 9 d'abril del 2014 al Museu Príncep Felipe de la Ciutat de les Arts i les Ciències de València i els guanyadors passaran a la final nacional que se celebrarà a Madrid. El format de “congrés científic” de les diferents fases permet als estudiants de secundària, des d'un punt de vista pràctic, conèixer com es treballa i competeix en els àmbits científics, així com desenvolupar habilitats de comunicació.

L'Assemblea General de Nacions Unides va proclamar 2014 Any Internacional de la Cristal·lografia, IYCr2014, commemorant d'aquesta manera, no sols el centenari de la difracció de rajos X com a  eina per a l'estudi de la matèria cristal·lina, sinó també el 400 aniversari de l'observació de simetria en els cristalls de gel per part de Kepler en 1611, un avanç que va donar començament a l'estudi profund de la simetria en els materials. Entre altres punts, la resolució reconeix que la comprensió material del nostre món es deu en particular a aquesta ciència i subratlla que l'ensenyament i aplicació de la mateixa és fonamental per a fer front a múltiples desafiaments essencials per al desenvolupament de la humanitat.

Concurs Cristal·lització a l'Escola: http://www.lec.csic.es/concurso/

Any Internacional de la Cristal·lografia: http://www.iycr2014.info/