Pablo Herreros: «Som l'herència viva d'uns primats supercooperadors i molt altruistes» L'expert en primatologia desmitificava així una de les idees més arrelades sobre l'evolució humana: el suposat paper clau jugat per l'agressivitat

29/11/2013 | SCP

«La cooperació, l'altruisme, la lleialtat o els mecanismes de resolució de conflictes són alguns dels comportaments que ens han ajudat a l'espècie humana a evolucionar», ha assegurat Pablo Herreros en la segona de les conferències del cicle «Som» organitzada per la Facultat de Ciències de la Salut de la Universitat Jaume I de Castelló. L'expert en primatologia desmitificava així una de les idees més arrelades sobre l'evolució humana, el suposat paper clau jugat per l'agressivitat.

Herreros ha explicat durant la seua intervenció que els humans, els bonobos o els ximpanzès tenen una tendència altruista innata, però que aquest tipus de comportament canvia a partir dels tres anys, quan es comença a ser selectiu amb qui ser-ho i amb qui no. «No seria molt intel·ligent ser altruista en un entorn d'egoistes -va dir-; acabaria amb la teua supervivència en dos dies» encara que «som l'herència viva d'uns homínids o d'uns primats supercooperadors i molt altruistes els uns amb els altres».

L'investigador ha indicat que els comportaments agressius es produeixen, en molts casos, com una demostració de força i per a evitar un enfrontament directe en el qual el subjecte puga sortir danyat. Herreros ha explicat que la confrontació es produeix habitualment amb altres grups, per exemple, en el cas dels primats, ja que l'èxit d'un individu es produeix per la seua capacitat de generar aliances dins del grup i la violència no és una bona forma d'aconseguir-les.

Com a conclusió, Pablo Herreros va indicar que tenim moltes semblances amb els primats i que se'ns ha transmès una imatge falsa de la naturalesa: «L'agressivitat i la violència són una petita part de la història, són un costat de la moneda, i encara ens falta saber molt de l'altre costat, sobre les coses més belles que han fet de la nostra espècie el que és avui dia».

Pablo Herreros Ubalde és llicenciat en Sociologia per la Universitat de Salamanca i ha realitzat estudis de postgrau a la Universitat Autònoma de Barcelona (Intervenció sistèmica en organitzacions), la Universitat de Barcelona (Màster en Primatologia), la Universitat Autònoma de Madrid (Etologia i Primatologia) i l'Institut Tavistock (Psicologia de les Organitzacions). És professor en cursos de postgrau i membre d'un grup associat al CSIC, i realitza una important labor de divulgació científica. En aquest sentit, és membre de la Fundació Xarxes per a la Ciència (i coguionista del programa Redes) i edita el blog www.somosprimates.com.

Vídeos complets del cicle i en altres formats:

Som pols d’esteles? Sònia Fernández-Vidal http://www.svideo.uji.es/peli.php?codi=1255&lg=

Som micos? Pablo Herreros http://www.svideo.uji.es/peli.php?codi=1260&lg=

Som ADN? Mara Dierssen http://www.svideo.uji.es/peli.php?codi=1261&lg=