L’UJI participa en el desenvolupament d'una aplicació senzilla i econòmica que facilita l'ús de dispositius mòbils a majors i persones amb problemes de visió

18/05/2015 | SCP

Les persones amb problemes de visió poden descarregar-se ja en els seus dispositius mòbils de pantalla tàctil l'aplicació Loowi desenvolupada per a facilitar l'ús del terminal gràcies a un disseny de senzilles icones de grans mides i contrast, que faciliten la seua visió, unit a un sistema de vibració i veu, que va guiant l'usuari en tot moment. L'aplicació ha sigut desenvolupada pel Grup d'Enginyeria del Disseny (GID) de la Universitat Jaume I, en col·laboració amb l'empresa de base tecnològica Raylight i l'Institut Tecnològic d'Òptica, Color i Imatge (AIDO).

L'aplicació en què ha participat l’UJI és específica per a entorns Android i es pot descarregar ja per 2,99 euros, resultant de gran utilitat per a persones que tenen algun problema de visió, com són les persones majors amb vista cansada, hipermètrops, però també tots aquells que tenen discapacitats visuals més severes. En la investigació han treballat durant un any i mig un ampli grup d'estudiants d'Enginyeria Tècnica en Disseny Industrial, Enginyeria Tècnica en Informàtica i Enginyeria Informàtica sota la direcció de Rosario Vidal, qui destaca així mateix la participació a l'hora de provar l'aplicació de l'estudiantat de la Universitat de Majors de l’UJI.

Gràcies a l'aplicació Loowi, disponible també en entorns d'Iphone, l'usuari compta amb una pantalla d'inici amb nou grans icones (telefonades, agenda, sms, rellotge, aplicacions, ajust, internet, lupa i gps) en color blanc sobre fons negre per a afavorir la seua visió. Un interfície incorpora so a les tecles quan aquestes són polsades, estant disponible de moment en espanyol, anglès i francès. A més, cada icona porta associada una vibració diferent, explica Vidal. La catedràtica de Projectes d'Enginyeria destaca que fins ara els dispositius mòbils adaptats per a persones amb problemes de visió eren molt costosos, la qual cosa impedia que moltes persones pogueren accedir a una tecnologia bàsica en la societat actual.

Així mateix, la investigadora explica que també s'està avançant en el desenvolupament d'una lupa electrònica que permetrà la lectura automatitzada de textos mitjançant tècniques OCR (Optical Character Tecognition) i TTS (Text To Speech). “Així, per exemple, una persona amb visió reduïda podrà anar a un restaurant i a través de la lupa escanejar la carta i que el mòbil la llitja”, assenyala. Concretament ja s'ha desenvolupat un primer prototip per a dispositius Android que permet augmentar la grandària dels textos i convertir-los en blanc i negre purs per a facilitar la seua lectura per part de persones amb problemes de baixa visió.

Per a dur a terme aquesta iniciativa l’UJI, Raylight i AIDO han comptat amb el finançament de l'IMPIVA i de la Comunitat Europea a través de fons FEDER. Una vegada desenvolupada l'aplicació, s'està donant a conèixer amb una excel·lent acollida en fòrums com The Fifth International Conference on Advances in Computer-Human Interactions, celebrada el passat mes de gener a València, o The Mobile World Congress 2012, que va tenir lloc a finals de febrer a Barcelona.

Manual explicatiu de l'aplicació en: http://bit.ly/wpdcL5

Grup d'Enginyeria del Disseny: