El Parc Científic, Tecnològic i Empresarial de l'UJI última e'livinglab, un laboratori vivent d'aprenentatge experimental

18/05/2015 | SCP

El futur e'livinglab d'espaitec, promogut per l'entitat gestora del parc, les seues empreses i la Universitat Jaume I de Castelló, pretén ser un espai orientat a activar, impulsar i estendre la capacitat creativa i innovadora en tecnologia d'emprenedors, empreses, ciutadans i ciutadanes de la societat castellonenca. Serà un entorn comparable al concepte de “aprenentatge experimental”, on els usuaris estan immersos en un espai creatiu social per al disseny i experimentació del seu propi futur.

El projecte finançat pel Ministeri de Ciència i Innovació a través del programa INNPLANTA, subprograma dedicat a la implantació o millora d'infraestructures cientificotecnològiques i adquisició d'equipament d'entitats instal·lades en parcs, compta amb un pressupost de 996.380 euros i ha sigut concebut en diverses fases programades per a diversos anys.

La fase inicial, actualment en desenvolupament pretén conformar una àrea d'espaitec dedicada exclusivament a una zona de demostració de prototips desenvolupats per les empreses instal·lades en el parc en diferents sectors: biotecnologia, sensòrica, automatismes, robòtica i TICS. En aquest espai, els diferents usuaris dels serveis i productes exposats podran proporcionar la seua retroalimentació i promoure, així, la innovació en el disseny dels mateixos, aportant la seua experiència i encaixant-la amb les necessitats reals que pogueren identificar-se.

La segona fase del projecte acostarà els prototips a la resta d'instal·lacions del Campus de Riu Sec i a la ciutat de Castelló en una tercera etapa. L'objectiu és que aquests prototips passen a ser productes innovadors reals que cobrisquen necessitats existents perquè a mitjà termini puguen ser extensibles a la resta de la província i posteriorment, a la resta de la geografia.

Per a la primera fase han sigut seleccionats cinc projectes en què participen set empreses d'espaitec: 4TIC, AWD, Biòtica, C-Robots, Cité Trade Tech, Ingesom i Xop Física. Destaquen entre altres, àrees com la sostenibilitat on Xop Física controlarà el consum d'aigua i eficàcia als jardins del campus a través del sensor Humidec®. Per la seua banda AWD, jove companyia especialitzada en xarxes de sensors sense fil, s'encarregarà del control del consum lumínic dels fanals de l’UJI.

En el sector de la salut Biòtica, empresa encarregada de desenvolupar tècniques ràpides per a la detecció i quantificació microbiològiques, controlarà potencials brots de legionella a la piscina i contenidors d'aigua de la universitat utilitzant els seus equips automàtics. La col·laboració entre 4TIC i AWD permetrà controlar el nivell de contaminació produït pels cotxes al campus.

La proposta presentada per espaitec ha sigut seleccionada per a formar part de la “European Network of ‘Living' Labs”, una xarxa que agrupa, ofereix serveis i assessora a nivell europeu. Juan Antonio Bertolín, responsable d'Innovació i Projectes d'espaitec, viatjarà dilluns 16 de maig a Budapest per a recollir l'acreditació de membre associat.

Sobre Living Labs

Living Labs, terme anglosaxó que significa laboratori vivent, naix com un nou concepte per a la investigació, el desenvolupament i la innovació. La seua finalitat no és una altra que incorporar els usuaris finals en el procés d'innovació, és a dir, involucrar els usuaris en totes les fases de creació i validació del producte. Responent de forma realista a les necessitats dels potencials usuaris en el moment ideal, i sobretot, minimitzant els riscos i costos associats.

Espaitec és un parc científic, tecnològic i empresarial promogut a parts iguals per la Universitat Jaume I de Castelló i la Confederació d'Empresaris de Castelló. Té com a objectiu principal contribuir de manera quantificada i reconeguda al desenvolupament socioeconòmic de la província de Castelló i a la diversificació del seu teixit industrial. Per a això, impulsa la creació, creixement i consolidació d'empreses innovadores, a més d'atraure projectes ja consolidats que per la seua envergadura i experiència generen ocupació i sinergies. En l'actualitat compta amb 28 projectes empresarials treballant en sis sectors clau: Tecnologies de la Informació i Comunicacions (TIC), Salut, Sostenibilitat, Tecnologies de la Producció Industrial, Serveis Avançats i Nanotecnologia.

Informació elaborada per espaitec (parc Científic, Tecnològic i Empresarial de la Universitat Jaume I de Castelló).