L'UJI apropa la recerca a la societat en la Setmana de la Ciència amb tallers, exposicions, espectacles, visites guiades i el llançament d’un videobloc

14/04/2015 | SCP

La Universitat Jaume I de Castelló, com centre de difusió del coneixement compromès amb el seu entorn, vol apropar la investigació, la ciència i la tecnologia a la societat durant tot l’any, i de forma especial durant la Setmana de la Ciència, efemèride celebrada al voltant del mes de novembre a tot Europa per difondre la ciència, i que en l’edició de 2012 compta amb el patrocini de Facsa e Iproma, empreses de Gimeno Serveis. Un taller de comunicació de la ciència per a investigadors, visites guiades a l’Institut de Tecnologia Ceràmica, el llançament del videobloc UJI Ciència TV, una exposició i un espectacle vinculat a l’Any de la Química son algunes de les propostes de la Jaume I per a la present edició.

En 2011, la Unitat de Cultura Científica i de la Innovació (UCC+i), adscrita al Servei de Comunicació i Publicacions amb el suport de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT), organitza el taller “Saps com contar el que fas?: Taller de comunicació social de la ciència per a investigadors” amb l’objectiu d’afavorir la formació del personal docent e investigador en la comunicació pública de la ciència. El taller es divideix en tres sessions amb temàtiques diferent amb l’objectiu de que els assistents puguen escollir aquells que més s’adeqüen als seus interessos. La primera sessió se centrarà en com comunicar les investigacions a la societat aprofitant els recursos que l’UJI posa a l’ abast de la comunitat científica. El segon taller abordarà l'audiovisual al servei de la comunicació de la ciència, mentre que el tercer aprofundirà en les possibilitats que ofereix la web 2.0 per a la difusió científica. Els tallers es realitzaran els dies 11, 15 i 17 de novembre, en horari de 9:45 a 13:30 hores, a la sala de premsa de l'edifici de Rectorat i les inscripcions poden realitzar-se al correu ucc@uji.es. Les jornades compten amb la col·laboració de la xarxa d’universitats valencianes per a la ciència i la tecnologia RUVID i el patrocini de la Fundación BP, Facsa e Iproma.

Així mateix, al llarg del mes de novembre, la UCC+i engegarà el Videobloc UJI Ciencia TV, un espai que aposta per l’audiovisual per a difondre la ciència i que contarà amb apartats d’actualitat, divulgació i formació en comunicació. Els vídeos, de format breu i multilingües, amb continguts en valencià, castellà i anglès, es difondran així mateix a través de les xarxes socials. Aquest espai comptarà igualment amb el patrocini de les empreses de Gimeno Serveis Facsa i Iproma.

Per la seua banda, l’Institut de Tecnologia Ceràmica de l’UJI celebra la Setmana de la Ciència baix el lema “Som química”. Per al dia 8 de novembre s’han programat visites d’estudiantat d’altres comunitats autònomes dins el programa Rutes Científiques, amb el suport de la Conselleria d´Educació. Els participants assistiran a una conferència sobre el districte ceràmic i el paper que ha jugat l´ITC com a motor de la innovació industrial, així com a una visita guiada i demostracions pràctiques als laboratoris dels centres. L´ITC rebrà aiximateix la visita de quasi 300 estudiants d’ESO i Batxillerats de diferents Instituts de Secundària i centres privats de la província durant tot el mes de novembre.

A més, la Universitat Jaume I, mitjançant el Servei d’Activitats Socioculturals, ha organitzat dos actes per a commemorar la celebració de l’Any Internacional de la Química i ajudar a la seua difusió. Així, des del 7 fins al 30 d’octubre es pot veure al Paranimf de l’UJI l’exposició fotogràfica Com veus la ciència?, amb una selecció de fotografies que han participat en les diferents edicions del concurs que, amb aquest mateix lema, organitza cada any RUVID. D’altra banda, el divendres 28 de octubre la companyia de Pep Bou representa l’obra de teatre gestual dirigida a un públic familiar Bereshit. La història més bella del cosmos, un repàs a la història de la humanitat a través de les bombolles. Pep Bou és un mim excel'lent que ha triomfat amb les bombolles, flors de l’aire, onades impossibles per a l’aigua mateixa, i Jorge Wagensberg és un físic i professor universitari expert en museologia i primer director del CosmoCaixa.