L'UJI i l'empresa Neuron BPh demostren el potencial de nous compostos per a la seua aplicació en malalties neurodegeneratives

04/05/2015 | SCP

La divisió farmacèutica de l'empresa Neuron BPh i el grup de Química Organometálica i Catàlisi Homogènia de la Universitat Jaume I han avaluat les possibles aplicacions d'una sèrie de compostos de ruteni per al seu futura ús en el tractament de malalties neurodegeneratives com l'Alzheimer.

L'estudi, publicat recentment en la prestigiosa revista Zebrafish, ha conclòs que el compost de ruteni utilitzat té la capacitat d'actuar com neuroprotector o antitumoral depenent de la concentració amb què s'aplique. De manera que, en dosis baixes, el compost actua com a antioxidant impedint el deteriorament de les cèl·lules, pel que podria emprar-se per al tractament de malalties neurodegeneratives com l'Alzheimer o el Parkinson. Mentre que en altes concentracions, aquest compost pot convertir-se en una substància tòxica que provoque la mort selectiva de cèl·lules malaltes i, per tant, és un bon candidat per al disseny de fàrmacs antitumorals.

La investigació en les aplicacions biomèdiques d'aquest tipus de compostos és relativament recent, per la qual cosa la Universitat Jaume I se situa a l'avantguarda d'aquest nou camp d'estudi gràcies a la col·laboració de l'empresa granadina. Els resultats ja s'han presentat en uns quants congressos científics, en concret, al congrés europeu 6th Zebrafish Genetics And Developmental Meeting celebrat a Roma i en la XXXII Reunió Biennal de la Reial Societat Espanyola de Química que va tenir lloc a Oviedo en 2009.

Quant al desenvolupament del projecte, els compostos es van obtenir mitjançant procediments de síntesi desenvolupada pel grup d'investigació de l’UJI, dirigit pel professor Eduardo Peris. L'empresa Neuron BPh, per la seua banda, es va encarregar dels assajos in Vitro. Posteriorment, l'empresa granadina va comprovar la seguretat dels compostos obtinguts a la seua Plataforma de Toxicologia per a garantir la seua innocuïtat. Per a això, va emprar un model animal cada vegada més utilitzat en la demostració de la seguretat dels fàrmacs: l'embrió de peix zebra.

El grup de Química Organometálica i Catàlisi Homogènia ha pogut dur a terme aquesta investigació gràcies a les subvencions rebudes per part del Ministeri d'Educació i la Fundació Bancaixa-UJI. L'equip que ha participat en aquest estudi està format per l'estudiant de doctorat Amparo Prades, la doctora Macarena Poyatos i el professor titular de l’àrea de Química Inorgànica Eduardo Peris. El grup d'investigació posseeix una àmplia experiència en el disseny, síntesi i caracterització de compostos organometálicos i constitueix el grup de la Universitat Jaume I que més citacions posseeix, segons la base de dades ISI web of Science.

Neuron BPh, per la seua banda, ha participat en el projecte amb fons propis de l'empresa i amb personal adscrit a la seua Divisió BioPharma, en concret amb el seu director, el valencià Javier S. Burgos, i els doctors Juan Alfaro, María del Carme Ramos i Jorge Ripoll com a personal tècnic. La missió de l'empresa se centra en el descobriment de fàrmacs i nutracéuticos per a la prevenció i el tractament de les malalties neurodegeneratives, i en particular de la malaltia d'Alzheimer i, addicionalment, oferir serveis biotecnològics per a empreses farmacèutiques, químiques, agroalimentàries i del sector dels biocombustibles.

El projecte que va sorgir a partir d'una col·laboració del director de la Divisió BioPharma amb els professors de l’UJI Eduardo Peris (Departament de Química Inorgànica i Orgànica) i Aurelio Gómez (Departament de Ciències Agràries i del Medi Natural), ha permès establir un marc de treball estable entre la UJI i l'empresa. Actualment es troben en converses per a concretar un nou projecte d'investigació que permeta valorar més investigacions del grup del professor Peris al camp de la biomedicina.

Informació proporcionada per:Servei de Comunicació i Publicacions i RUVID