El grup d’investigació Arquitectures i computació d’altes prestacions de la Universitat Jaume I firma un contracte amb Microsoft

04/05/2015 | SCP

Els investigadors Gregorio Quintana, Francisco Igual i Enrique Quintana, del Departament d’Enginyeria i Ciència dels Computadors, treballaran durant el pròxim any en un contracte amb l’empresa Microsoft amb la finalitat d’adaptar biblioteques numèriques per que funcionen en processadors gràfics sota el sistema operatiu de Windows.

El grup d’investigació Arquitectures i computació d’altes prestacions de la Universitat Jaume I, al qual pertanyen, i del que formen part 14 investigadors, la major part doctors, treballa des de fa anys en el desenvolupament de biblioteques numèriques de programes per supercomputadors, i últimament, en processadors multinucli (multicore) i processadors gràfics.

Fa un parell d’anys, una de les línies d’investigació del grup es va orientar cap l’estudi dels processadors gràfics, en la recerca de noves funcionalitats. El treball en aquesta àrea, amb la creació de biblioteques optimitzat per a càlcul matricial en aquest tipus de processadors, els va fer mereixedors del premi Professor Partnership Award de la companyia NVIDIA, principal fabricant mundial de targetes gràfiques per a ordinadors.

Aquest premi i la col·laboració que mantenen amb la University of Texas a Austin els ha obert ara la possibilitat de treballar directament amb Microsoft, que es va interessar per accedir a la tecnologia de processadors gràfics desenvolupada pel grup castellonenc, en aquell moment un dels pocs que la portaven a terme.

Els programes desplegats pel grup d’Arquitectures i computació d’altes prestacions s’utilitzen en milions d’ordinadors, dins d’aplicacions i paquets de software com Matlab, Labview, octave i Lapack, al ser actualment els més ràpids en resoldre complexes operacions de càlcul com el problema lineal de mínims quadrats, el càlcul del rang numèric d’una matriu o el càlcul de valors propis. Aquestes biblioteques s’utilitzen en qualsevol àmbit científic i d’enginyeria com el càlcul d’estructures d’un edifici, química i física computacional o simulacions de processos. La utilització d’un processador gràfic permet aconseguir una solució en menys temps.

El grup investiga també actualment sobre l’estalvi d’energia, per controlar el consum en grans instal·lacions d’ordinadors i que s’està intentant posar en pràctica en el Centre de Processament de Dades de l’UJI. A més, ha col·laborat amb entitats com la NASA, per adaptar les biblioteques numèriques als vehicles espacials; amb l’Hospital de Chicago, on utilitzaven els seus programes en tècniques de ressonància per diagnosticar l’obstrucció de les arteries; o amb Boeing, per al disseny d’avions; actualmente membres del grup col·laboren amb investigadors d’Intel, NVIDIA o ClearSpeed.