Un article d'investigadors de l’UJI sobre nous catalitzadors se situa entre els 10 més citats en química d'Espanya

04/05/2015 | SCP

Les investigacions desenvolupades pel Grup de Química Organometàl·lica i Catàlisi de la Universitat Jaume I s'han convertit en un referent a nivell nacional i internacional, com mostra el fet que el seu article recopilatori sobre les propietats dels seus catalitzadors se situa entre els 10 més citats d'Espanya en l'àrea de ciències químiques dels últims 10 anys, superant ja les 400 citacions, mentre que altres dos articles, centrats en el desenvolupament de nous catalitzadors de pal·ladi, superen les 200 citacions. Aquests tres articles han sigut desenvolupats en col·laboració amb el grup del professor Robert H. Crabtree de la prestigiosa Universitat de Yale. Precisament, diversos membres del grup, inclòs el propi coordinador, el professor Eduardo Peris, han realitzat estades d'investigació de més de dos anys en la prestigiosa universitat americana. Peris es troba entre els 25 químics més citats d'Espanya i entre els primers 2.000 a nivell internacional, sent el nombre de cites un dels principals paràmetres utilitzats per a posicionar a les universitats i centres d'investigació en els rànquings.

El grup coordinat per Eduardo Peris centra gran part del seu treball en l'estudi de metalls del grup del platí (pal·ladi, platí, rodi, iridi, ruteni i argent) i les seues possibilitats com a catalitzadors, és a dir, com a elements que actuen de mediadors d'una reacció facilitant que s'obtinga el resultat desitjat de la unió de dues substàncies que per si soles no mostren cap tendència a reaccionar. Els investigadors de l’UJI han obtingut importants resultats en l'obtenció de catalitzadors selectius, eficaços i ràpids amb múltiples aplicacions per a les empreses farmacèutiques, cosmètiques i petroquímiques, entre altres sectors. Per exemple, un dels projectes del grup, es basa en l'eliminació de diòxid de carboni (que constitueix el principal gas responsable de l'efecte hivernacle) a través de reaccions catalitzades per compostos dissenyats en el propi laboratori de l’UJI.

“La naturalesa està plena de molècules que tenen enllaços molt inerts, que no reaccionen, nosaltres el que fem és facilitar la seua reactivitat, la seua tendència a reaccionar, mitjançant un catalitzador”, explica Peris, destacant que açò permet “ampliar notablement la gamma de productes que podem obtenir a partir de compostos de fàcil accés i amb costos molt reduïts”. “Nosaltres donem ja la ferramenta perquè, per exemple, una empresa obtinga un perfum, un fàrmac selectiu, un producte petroquímic o el producte en qüestió que estiguen manufacturant”, explica Peris.

El coordinador del grup reivindica la importància de la investigació bàsica-aplicada. “A Espanya es fomenta poc aquest tipus d'investigació i aquesta és una de les causes de que hi hagen pocs premis Nobel espanyols, ja que és la base”. El catedràtic de Química Inorgànica lamenta també que no existisca a nivell nacional un teixit empresarial, en sectors com el farmacèutic i el petroquímic, que facen viable patentar els resultats de les investigacions. En aquest sentit, assenyala que a nivell internacional sí que hi ha empreses interessades en la compra de patents sobre els resultats del grup de l’UJI – que compta amb dos patents – però el realitzar patents internacionals requereix temps i recursos que poden bloquejar els avanços en els treballs d'investigació. Per això, i per a afavorir la publicació per part dels doctorands i investigadors, el grup ha apostat per difondre els seus resultats per la via de la publicació en revistes de prestigi científic.

D'esta manera, el grup obté excel·lents resultats en els diferents indicadors utilitzats per a posicionar a les universitats en els rànquings més prestigiosos a nivell internacional com el Rànquing de Xangai o el del Grup SCImago. Prenent com a referència les cites d'articles d'Eduardo Peris, coordinador del grup, aquestes s'eleven a més de 2.800 en els 10 anys transcorreguts des del naixement del grup, un número que suposa un elevat percentatge respecte al nombre de cites d'articles de l’UJI en aquesta dècada que segons assenyalen se situen en unes 17.000. El grup, que inicialment va estar format per Eduardo Peris, José Mata, Macarena Poyatos i Elena Mas Marzá, compta en l'actualitat amb 10 investigadors.