Un projecte de tres universitats valencianes estudia el tractament psicològic de pacients de fibromialgia amb teràpies intel·ligents amb Realitat Virtual

07/05/2015 | SCP

Investigadors del Labpsitec de la Universitat Jaume I de Castelló (UJI), el Grup LabHuman de la Universitat Politècnica de València (UPV) i la Universitat de València (UVEG) han desenvolupat una nova teràpia basada en la utilització de dispositius mòbils i Realitat Virtual per al tractament psicològic de pacients afectats per fibromialgia. Està sent validada actualment amb un grup de vint-i-quatre pacients pels investigadors de l’UJI i la Universitat dels Illes Balears, i compta amb la col·laboració essencial del Servei de Reumatologia de l'Hospital General de Castelló, dirigit pel doctor Belmonte.

La fibromialgia és un síndrome de dolor crònic i complex que causa dolors generalitzats i un profund esgotament, entre altres símptomes. Es tracta d'un important problema de salut pública, més comú sobretot entre dones adultes, i que produïx importants efectes psicològics negatius; de fet, un 35% dels afectats patixen síndromes depressives i ansioses.

“El nostre objectiu és aconseguir que les pacients aprenguen estratègies d'afrontament del dolor alternatives a què elles utilitzen i que siguen adaptatives a fi de millorar el seu estat físic, mental i la qualitat de vida”, apunta Beatriz Rei, investigadora del LabHuman de la UPV.

El mètode desenvolupat pels investigadors es compon de tres aplicacions. La primera d'elles és un sistema d'avaluació d'aspectes claus en dolor crònic a través de dispositius mòbils. Es basa en una PDA comercial i un dispositiu desenvolupat a mesura per a monitoritzar el grau d'activitat física (acceleròmetres), que per Bluetooth es comunica amb la PDA. En la PDA s'executa una aplicació que llança unes preguntes que la pacient ha de contestar tres vegades al dia: intensitat de dolor (en escala de 0 a 10), intensitat de cansament (en escala de 0 a 10) i estat d'ànim (d'1 a 7; en este últim cas, l'aplicació mostra una sèrie d'emoticonos). Les respostes a cada una d'estes tres preguntes s'emmagatzeman en la PDA. Quan l'usuari va a la consulta, la PDA se sincronitza amb el PC del clínic i les dades s'emmagatzemen en un servidor.

Junt amb este sistema, han dissenyat una nova versió del sistema de Realitat Virtual EMMA per a induir en les pacients emocions positives. “Es realitzen sessions grupals amb el psicòleg, utilitzant un sistema de projecció en pantalla única”, apunta Azucena García-Palacios, investigadora del Labpsitec de l’UJI.

Es tracta de sessions molt guiades amb continguts seleccionats -textos, sons, vídeos, música, imatges, etc.- per a induir estats d'ànim positius. El terapeuta està present durant la sessió i va guiant el desenvolupament de la mateixa. En cada sessió, el sistema ajuda a les pacients a plantejar-se un objectiu realitzable que han de complir abans de la pròxima sessió. Per a l'avaluació del sistema, les pacients tindran tres setmanes de tractament, amb dos sessions per setmana.

La teràpia es completa amb una aplicació de telepsicologia (teràpia intel·ligent) per mitjà de dispositius mòbils perquè el pacient seguisca el tractament fora de la consulta del psicòleg, des de la seua casa, per exemple. “L'aplicació que s'executa en la PDA també permet la visualització de vídeos en la pantalla. Aquests vídeos són fragments de sessions de tractament amb EMMA, que s'utilitzen per a induir emocions positives entre sessions”, afegix Rosa Baños de la UVEG.