Un estudi de l’UJI evidència que un entorn virtual afavoreix l’aprenentatge

07/05/2015 | SCP

Sentir que s’aprèn en un entorn virtual i que és possible gaudir de l’experiència de l’aprenentatge en una aplicació com Humansite, és una de les principals conclusions del projecte d’investigació “Estudi d’experiències gratificants com a catalitzadores de l’aprenentatge en plataformes d’e-learning”, que han dut a terme Sonia Agut i Antonio Grandío, professors dels departaments de Psicologia Evolutiva, Educativa, Social i Metodologia i d’Administració d’Empreses i Màrqueting, respectivament, de la Universitat Jaume I de Castelló.

El principal objectiu del projecte d’investigació ha sigut estudiar y afavorir l’emergència d’experiències psicològiques positives vers l’aprenentatge en un entorn virtual, on els joves es mouen com un peix a l’aigua. Per tal d’aconseguir aquest objectiu, s’han analitzat tres conceptes: la parapresència, o fins a quin punt una persona sent que es troba en un entorn virtual i viu l’experiència; la presència social, o fins a quin punt una persona sent la presència i connecta amb altres persones en aquest entorn; i el gaudi, ja que es dedica a un tasca pel simple plaer de fer-la.

Els resultats han confirmat que el gaudi es relaciona de forma positiva amb la percepció de l’aprenentatge i que com més gaudeix l’estudiant a l’entorn virtual, més experimenta que està aprenent. L’estudi també ha evidenciat que la presència social també prediu l’aprenentatge; sentir la presència d’altres companys i col·laborar amb ells i estar en comunitat, redunda positivament en un major aprenentatge i s’arriba fins i tot a una interdependència afectiva i també conductual.

En opinió de Sonia Agut, l’estudi és “una invitació a la reflexió sobre com hem d’educar els nostres estudiants i sobre com s’han de compaginar les classes tradicionals amb la utilització d’entorns virtuals”. En la mateixa línia es posiciona el professor Grandío en dir que no té massa sentit en la societat actual la dita que diu “la lletra per les anques entra”, doncs “ens trobem en un món diferent on l’autoritat, la disciplina i l’esforç no tenen tant de valor, no dic que no siguen imprescindibles, però és més interessant que la gent gaudeixi, perquè, com més es gaudeix, millor és el resultat”.

La investigació s’ha dut a terme en la part pràctica d’algunes assignatures i amb l’estudiantat de diferents titulacions com Psicologia, Relacions Laborals, Turisme, Empresarials i ADEM. L’alumnat parteix de la premissa de la utilització de l’entorn virtual per a comunicar-se i ha realitzat les pràctiques corresponents a la seua matèria en l’aplicació Humansite i posteriorment ha valorat els conceptes de parapresència, presència social i gaudi, mitjançant enquestes voluntàries a final de curs.

Humansite és una aplicació concreta de l’assignatura de Recursos humans inclosa a EVAI (Entorn Virtual d’Aprenentatge Interactiu, www.evai.net), una plataforma virtual creada i desenvolupada que des de fa temps pel professor Grandío en les seues assignatures i investigacions, amb la intenció de descobrir quins factors i característiques té un entorn virtual per tal de fer-lo més atractiu. L’aplicació inclou utilitats com un xat, missatgeria instantània o videoconferència; compta amb un servei de classes virtuals (mitjançant streaming d’àudio i vídeo) i un repositori de recursos de coneixement; i permet la creació de grups de treball mitjançant dispositius de comunicació virtual.

Aquesta aplicació l’utilitza habitualment el professor Grandío en les classes de Recursos Humans i Gestió de Personal en el que es denomina aprenentatge virtual guiat, on els alumnes enriqueixen amb les seues aportacions els plantejaments bàsics de l’assignatura, en una estructura de final obert. Aquesta proposta genera una dinàmica docent diferent en la qual el professor deixa de tindre el monopoli del coneixement i obri una porta a la creativitat.

“Estem entrant en un món educatiu en el qual cal tindre eixa flexibilitat, eixa creativitat i la possibilitat d’incloure nous temes, filosofies o paradigmes”, assegura Grandío, “perquè cal formar la gent per tal que s’adapte a un món canviant”. “La web 2.0 no implica una revolució tecnològica, sinó una forma diferent d’utilitzar les eines que ja existien a Internet i el canvi afecta a les actituds, a la capacitat d’observació per a descobrir l’emergència de coses noves”.

L’EVAI és una plataforma d’e-learning basada en maquinari lliure i amb prestacions similars al Moodle, dissenyada, des del començament, per tal que fóra interactiva i amb la finalitat d’afavorir la creativitat, l’aprenentatge i la generació de coneixements amb l’aprofitament de tots els recursos que ofereixen tant Internet com les classes presencials tradicionals.

Ja ho va dir el matemàtic espanyol Pedro Piug Adam, el 1958, quan parlava de les matemàtiques: “l’ensenyament no ha de ser una tortura i no seríem bons professors si no procurarem, per tots els mitjans, transformar aquest sofriment en gaudi, la qual cosa no significa l’absència d’esforç, sinó, pel contrari, l’aparició d’estímuls i d’esforços desitjats i eficaços”.