L’UJI lidera un programa del projecte europeu Stork sobre mobilitat d’estudiants universitaris

14/05/2015 | SCP

El Gabinet de Planificació i Prospectiva Tecnològica de la Universitat Jaume I de Castelló ha sigut elegit per a liderar un dels cinc programes pilot inclosos en el projecte europeu Stork, en concret, el de Mobilitat d’estudiants universitaris (WP6.3).

Stork (format de l’acrònim anglès Secure idenTity acrOss boRders linKed, interconnexió transfronterera de sistemes d’identificació segura) és una iniciativa de la Unió Europea amb la qual es pretén que empreses, ciutadans i empleats públics puguen utilitzar els seus documents nacionals d’identitat electrònics (DNIe) en qualsevol estat membre.

La Universitat Jaume I, com a coordinadora del Grup d’Administració Electrònica de la CRUE-TIC, s’encarregarà també, juntament amb INDRA (multinacional de tecnologies de la informació d’Espanya) i RedIris, de coordinar la participació de les universitats espanyoles en aquest programa pilot sobre mobilitat: Alacant, Rovira i Virgili de Tarragona, Santiago de Compostel·la, Màlaga, Múrcia, Barcelona, Illes Balears, Las Palmas de Gran Canària i Sevilla.

L’objectiu d’aquest programa pilot de mobilitat és oferir a l'estudiantat estranger accés a qualsevol servei administratiu en línia que puga oferir una universitat amb la utilització de la seua targeta d’identitat electrònica nacional d’origen per a la seua identificació.

A nivell internacional, la Universitat Jaume I és el work package leader del WP6.3, en el qual participen també universitats de Portugal, Àustria, Itàlia i Estònia i forma part del Comitè Executiu del Projecte Stork (òrgan principal de decisió), juntament amb els representants del Member State Council, que són les autoritats nacionals dels estats membres de la UE que hi participen, i els líders dels altres quatre programes pilot.

El projecte Stork busca aconseguir el reconeixement paneuropeu de les identitats electròniques, i en concret, l’acceptació del DNI electrònic i d’identificadors semblants en serveis d’administració electrònica d’altres administracions europees. Per a dur a terme el projecte, l’any passat es va constituir un consorci d’administracions públiques denominat Stork, compost per un total de 28 administracions públiques i empreses privades rellevants en matèria d’identificació electrònica.

La duració del projecte serà de tres anys al llarg dels quals es duran a terme quatre tasques concretes: estudis teòrics sobre els sistemes d’identificació electrònica utilitzats en els estats membres i sobre la firma electrònica; definició i desenvolupament de les especificacions tècniques comunes per al reconeixement dels DNIe nacionals; definició d’una arquitectura tècnica de referència que permeta la interoperabilitat dels diferents identificadors electrònics; i construcció de pilots o demostradors de serveis d’administració electrònica reals, com el servei de mobilitat d’estudiants que coordina l’UJI.

Els altres quatre programes pilot inclouen una plataforma transfrontetera d’autentificació de serveis electrònics, que es posarà a prova a Bèlgica, Alemanya, Àustria, Portugal i Estònia; un xat segur, per a promoure l’ús segur d’Internet per part de xiquets i joves; l’entrega electrònica, en què es desenvolupen els mecanismes transfronterers per a l’entrega segura de documents en línia; canvi d’adreça, per a ajudar els ciutadans de la UE a traslladar-se i establir-se en altres països de la Unió Europea i el de mobilitat de l’estudiantat.

A mitjan d’enguany i durant un període de 12 mesos es duran a terme aquestos cinc projectes pilot per a posar a prova l’estructura i les especificacions comunes del marc d’identificació electrònica proposat. Aquest fet permetrà els estats membres de Stork avaluar si s’acompleixen els objectius definits i prendre una decisió definitiva que permeta que els projectes pilot entren en funcionament segons el que es preveu.

Aquest nou sistema que simplificarà els tràmits administratius per mitjà d’un accés en línia segur als serveis públics representarà, segons l’opinió d'Alberto Crespo d’Athos Origin, empresa que actua com a coordinadora del projecte, “una fita sense precedents en la col·laboració entre els estats membres europeus en el camp de la identificació electrònica per mitjà de la demostració dels beneficis dels serveis d’administració electrònica transfronterers en contextos de la vida real”.