El professor Heredia de l’UJI lidera una investigació europea sobre les claus de la innovació sostenible

14/05/2015 | SCP

El professor José Antonio Heredia Álvaro de la Universitat Jaume I de Castelló dirigeix un projecte europeu d’investigació dedicat a identificar les claus de la innovació sostenible en l’industria de les Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (TIC). Al projecte europeu ITEI (Information Technologies supporting the Execution of Innovation projects), participen 18 empreses, tres universitats i tres centres d’investigació de Finlàndia, Bèlgica i Espanya. El projecte s’organitza seguint tres àrees de treball: l’elaboració d’un model per a la gestió de la innovació, el desenvolupament de solucions informàtiques com a suport a la gestió de la innovació i el llançament d’una wiki que estructura en un cos de coneixement tot allò que s’ha relacionat amb la innovació en l’industria del programari.

El projecte ITEI compta amb la participació de la Jaume I, la Universitat Politècnica de València, la Universitat finlandesa d’Oulu, cinc grans empreses europees, majoritàriament de la indústria de les TIC, com són les finlandeses Nokia, Siemens i Metso, la belga Steria i l’espanyola Keraben, a més d’altres 13 empreses més xicotetes i tres centres d’investigació. En total són al voltant de 50 les persones que estan treballant en aquest consorci finançat amb fons públics dels respectius països, que en el cas t’Espanya procedeixen del Pla Avança del Ministeri d’Indústria.

En 2008 va començar a caminar el projecte que té una durada de tres anys, a pesar que José Antonio Heredia, del Departament d’Enginyeria de Sistemes Industrials i Disseny, confia que es prolongue en fases posteriors. “En aquesta primera etapa ITEI està analitzant els factors clau en diversos mercats de les TIC, però una vegada desenvolupat serà més fàcilment extrapolable a altres camps com la ceràmica, maquinària, enginyeria industrial o indústria energètica, entre altres molts”, explica d’investigador de l’UJI. L’objectiu final és, segons assenyala, “oferir un nou enfocament amb solucions per a la gestió de la innovació que a més rendibilitze les possibilitats que ofereixen les noves tecnologies”.

La principal línia de treball se centra en el desenvolupament d’un model per a la gestió de la innovació que puga ajudar a millorar la gestió de les empreses que ho seguisquen. El professor José Antonio Heredia explica que s’estan arribant a acords amb distintes plataformes europees per a arribar a desenvolupar un consens global entorn d’aquest model de gestió. Des d’ITEI s’estan definint les àrees que ha de contemplar aquest model, estructurant-les en un cos de coneixement en què es contemplen processos, habilitats, rutines, pràctiques, ferramentes per a ajudar, per exemple, a enfocar la innovació, a decidir el grau d’obertura amb l’entorn, a estimular una cultura d’innovació a l’empresa, a renovar al llarg del temps les habilitats d’innovació, etc.

El desenvolupament de sistemes de suport per a la gestió dels processos d’innovació en qualsevol tipus d’indústries és una altra de les línies de treball del consorci. “Es tracta d’un sistema informàtic que empra ferramentes de gestió del coneixement, gestió de processos, de gestió de la comunicació i tècniques pròpies de la denominada web 2.0 per a facilitar al màxim la gestió de projectes d’innovació. Inclou ferramentes que permeten des de fer un seguiment del projecte a compartir les idees per part de totes les persones implicades, creant un espai comú de treball, a més de generar bancs d’idees, incorporar sistemes avançats de recerca, etc.”, explica Heredia. Està previst que en 2010 les empreses que participen en el projecte comencen a utilitzar aquest programari de forma pilot, a fi d’anar perfeccionant-lo i poder dissenyar finalment un prototip.

Més específicament enfocat a la indústria de les TIC, ITEI treballa en el desenvolupament d’una wiki, a l’estil Wikipedia, estructurat basant-se en el cos de coneixement definit en el model de gestió. En aquesta wiki ja estan introduint continguts els participants en el projecte a fi d’obrir-la al públic a principis de l’any que ve, de manera que “s’editarà de forma colaborativa; totes les persones expertes en gestió de la innovació en l’industria TIC podran pujar continguts que, com en qualsevol wiki, seran filtrats per un comitè d’experts”, explica el professor de la Jaume I.

José Antonio Heredia confia que ITEI es prolongue amb noves fases que permeten iniciar altres línies de treball i obrir les ferramentes dissenyades específicament per al sector del programari a altres indústries. En aquest sentit, assenyala que des de la direcció de l’organització europea ITEA 2, encarregada de coordinar projectes a nivell europeu d’innovació en l’industria del programari, ja han mostrat el seu interès que el consorci continue treballant més enllà de 2010 i “fins i tot adoptar i impulsar aquest model com propi”.