El MEC presenta en l’UJI el nou Pla Nacional d’I+D+i

13/05/2015 | SCP

La Universitat Jaume I va acollir el 8 de febrer passat la presentació del Pla Nacional d’I+D+i 2008-2011 a càrrec de la subdirectora general de Coordinació del PN del Ministeri d’Educació i Ciència, M. Luisa Delgado, qui va informar sobre els principals punts d’aquest pla que defineix l’estratègia a seguir i les prioritats en el sistema espanyol de Ciència i Tecnologia. L’acte va ser presentat per la vicerectora d’Investigació, Rosa Llusar.

María Luisa Delgado va realitzat un breu repàs a la situació de la I+D+i a Espanya, i va destacar que en els últims anys s’ha incrementat «de forma notable la quantitat de recursos públics i privats destinats a la I+D però, no obstant, estem lluny d’altres països més avançats del nostre entorn». Delgado va afegir que «a pesar de les últimes dades que ha publicat l’Institut Nacional d’Estadística que indiquen un increment de la participació de les empreses, dona la sensació que el teixit productiu no aprofita l’alta capacitat de producció de coneixement científic i tecnològic del sistema espanyol d’innovació«.

Quant a l’elaboració del Pla, Delgado va recordar que, des de l’aprovació de la Llei de la Ciència de l’any 1986, aquest és el sisè Pla Nacional i en ell ha participat activament tota la comunitat científica i empresarial –es van mobilitzar a un total de 13.500 persones- com també els representants dels governs autonòmics.

El Pla Nacional té dos principis fonamentals, segons Delgado: «Posar la I+D+i al servei de la societat i fer de la I+D+i un factor de competitivitat empresarial, és a dir, traslladar els resultats de la investigació al teixit empresarial, amb l’objectiu que tota la societat es beneficie de la investigació». La simplificació és la base del disseny del VI Pla Nacional articulant-se a través d’àrees, línies instrumentals i programes. La seua estructura es basa en quatre grans àrees d’actuació: generació de coneixements i capacitats científiques i tecnològiques, foment de la cooperació en I+D, desenvolupament i innovació tecnològica sectorial i les accions estratègiques. Les sis Línies Instrumentals d’Actuació es desenvolupen a través de 13 Programes Nacionals, cada una té la seua pròpia convocatòria. D’aquesta manera, en compte de les més de 100 convocatòries de l’any passat, el PN que s’acaba d’aprovar regula un màxim de 18 i 10 ordres de base.

Entre els objectius a aconseguir, el Ministeri s’ha proposat situar a Espanya en l’avantguarda del coneixement; promoure un teixit industrial altament competitiu; desenvolupar una política integral de ciència, tecnologia i innovació imbricant els àmbits regionals en el sistema de ciència i tecnologia; avançar en la dimensió internacional; aconseguir un entorn favorable a la inversió en I+D+i i, finalment, fomentar la cultura científica i tecnològica de la societat. Es marca, així mateix, 15 indicadors què es pretén aconseguir en 2011. Entre ells, arribar al 2,2% de despesa interna en activitats d’I+D sobre el PIB, aconseguir que la despesa en I+D finançat pel sector empresarial se situe en el 55% o que el nombre d’investigadors per mil habitants de població activa siga del 7,1%.

Quant al finançament, la dotació pressupostària -més de 47.750 milions d’euros per als pròxims quatre anys- duplica la quantitat del anterior pla i preveu increments anuals del 16%.