L’UJI liderarà un projecte nacional per a dissenyar una xarxa espanyola de plataformes logístiques

11/05/2015 | SCP

Els investigadors de la Universitat Jaume I continuen en la senda de la participació en els grans projectes nacionals d’I+D+i, i en molts casos com a coordinadors. Després de la concessió de dos Consolider sobre nous dispositius fotovoltaics i drets humans, el Ministeri de Foment ha encarregat al professor del Departament d’Economia de l’UJI Celestino Suárez la coordinació d’un projecte nacional dotat amb 1,5 milions d’euros per al disseny d’un sistema de plataformes logístiques a Espanya.

L’objectiu és proposar l’estructura i funcionament per a una futura xarxa espanyola de plataformes logístiques que permeta donar un salt qualitatiu en la integració dels diferents actors del sector del transport espanyol, de manera que s’incremente la seua eficàcia i es millore el servei al sistema productiu. En aquest sentit, al costat de les infraestructures bàsiques de carreteres, ports, aeroports i ferroviàries, apareixen altres estructures (plataformes logístiques) que funcionen com a nodes on es concentren activitats de valor afegit, i que juguen un paper decisiu en l’estructura logística i en la racionalització de fluxos i gestió de la mobilitat de béns i mercaderies.

Perquè el procés de desenvolupament d’aquestes plataformes logístiques siga efectiu és necessària una planificació que permeta la creació d’un sistema amb una estructura jerarquitzada que les integre entre si i amb la resta d’infraestructures de transport, així com amb el sector productiu i l’estructura territorial del país.

Així, el model de xarxa haurà de tindre en compte paràmetres relacionats amb la localització de la producció, els fluxos d’importació i exportació de l’economia espanyola, les estructures de distribució dels distints sectors, la configuració dels principals centres de consum i els factors de caràcter tècnic i geogràfic vinculats a les infraestructures intermodals.

«L’objectiu és que la xarxa espanyola de plataformes logístiques servisca per a impulsar el desenvolupament econòmic, empresarial i social i la transformació del sector logístic en ajudar a reduir la dispersió dels fluxos de transport de mercaderies, canalitzant el tràfic i permetent agrupar mercaderia i optimar les rutes i la càrrega dels vehicles. A més, la funció intermodal d’algunes plataformes permetrà potenciar la transferència entre modes de transport distints», explica Celestino Suárez.

En el projecte participen 36 investigadors d’universitats, fundacions, instituts tecnològics i empreses de tot el territori nacional. Des de l’UJI, a més de Celestino Suárez, també col·laboren Inmaculada Martínez Zarzoso, Manuel Cantavella Jordá, Laura Márquez Ramos i Luisa Alamá Sabater, tots ells a través de l’Institut d’Economia Internacional.