Les Corts Generals premien una investigació en què participa l’UJI

11/05/2015 | SCP

La Xarxa Feminista de Dret Constitucional (RFDC), la vicepresidència de la qual exerceix Asunción Ventura Franch, professora titular de Dret Constitucional de la Universitat Jaume I de Castelló, ha sigut guardonada amb el premi Mujer y Parlamento Clara Campoamor. Aquest premi és atorgat anualment per les Corts Generals a aquells treballs especialment rellevants per a «donar a conèixer l’activitat política de les dones al llarg de la història i mostrar la rellevància de la seua participació pública i política i l’activitat parlamentària».

En aquesta ocasió, el treball elegit analitza en profunditat la labor de les parlamentàries durant la primera legislatura (1979-1982). Amb aquest treball d’investigació la RFDC ha continuat la tasca investigadora mampresa amb la seua obra Las mujeres parlamentarias en la Legislatura Constituyente, publicada en 2007. En aquests dos treballs han analitzat minuciosament els debats parlamentaris que, de fet, revelen el destacat paper de les dones electes no sols en aquelles matèries que encara en aquella època els eren més pròximes –com ara educació, benestar social, família– sinó també en la funció de control al Govern, formulant preguntes sobre els temes que afectaven la seua circumscripció o els relacionats amb els mitjans de comunicació, les condicions de treball, etcètera.

A més, en aquesta legislatura es va posar en marxa l’Estat autonòmic i el traspàs de competències, temes considerats clau en la Constitució de 1978, i es van aprovar lleis bàsiques com la de l’estatut de centres docents o les de creació d’universitats.

La Xarxa Feminista de Dret Constitucional està presidida per la professora titular de Dret Constitucional de la Universitat de València Julia Sevilla Merino i està formada per professores de les universitats de València, Castelló, Alacant, Elx, Barcelona, Salamanca, Madrid, Sevilla, Granada, Huelva,  País Basc i Galícia.