La investigadora Sara Izquierdo Zandalinas, guardonada en els Premis de la Ciència Valenciana Santiago Grisolía

22/12/2022 | SCP

Sara Izquierdo Zandalinas, investigadora del Programa Ramón y Cajal en la Universitat Jaume I de Castelló, ha recollit de mans del president de la Generalitat Valenciana, Ximo Puig, el guardó que reconeix la seua projecció científica com a jove investigadora en el camp de la biotecnologia, durant la cerimònia de lliurament de la primera edició dels Premis de la Ciència Valenciana Santiago Grisolía en el Museu de les Ciències de València en el Dia Mundial de la Ciència per a la Pau i el Desenvolupament.

Llicenciada en Biotecnologia en la Universitat Politècnica de València (2010), va obtenir el Doctorat Internacional en Ciències i el Premi Extraordinari de Doctorat atorgat per la Universitat Jaume I (2016). Entre 2017 i 2021, ha treballat com a investigadora postdoctoral a la University of North Texas (EUA) i com a investigadora sènior a la University of Missouri (EUA) amb el professor Ron Mittler. En juliol de 2021 es va incorporar al Grup de Recerca d'Ecofisiologia i Biotecnologia del Departament de Biologia, Bioquímica i Ciències Naturals de l'UJI com a investigadora del programa GenT de la Generalitat Valenciana i des de 2022 és investigadora contractada Ramón y Cajal. També pertany al grup d'innovació educativa d'Estudis Relacionats amb les Ciències de la Vida (INECVI).

El seu camp de treball està especialitzat en l'estudi de les respostes fisiològiques, bioquímiques i moleculars de les plantes a la combinació de múltiples estressos abiòtics. A causa de l'impacte del canvi climàtic, múltiples factors climàtics (onades de calor, inundacions, sequeres, baixes temperatures...) es combinen amb condicions de sòl extremes (salinitat, acidesa o basicitat) i amb diversos contaminants (pesticides, metalls pesants, microplàstics...). Aquesta combinació de condicions adverses dona lloc a unes respostes específiques fisiològiques i moleculars en les plantes. L'estudi d'aquestes respostes úniques resulta imprescindible per al desenvolupament d'eines biotecnològiques dirigides a la millora de cultius.

Els resultats d'aquestes recerques han estat publicats en més de 40 publicacions en revistes científiques d'alt impacte, com PNAS, Plant Cell, Trends in Plant Science, Science Signaling, New Phytologist, Nat Rev Mol Cell Biol o Plant Physiology. A més, el seu treball ha estat reconegut amb el premi Francisco Sabater de la Societat Espanyola de Fisiologia Vegetal (2019) i el premi Young Scientist de la Federation of European Societies of Plant Biology (FESPB, 2021).

Recurs d'imatge recollida-premi-humboldt index

Premi Humboldt

El guardó reconeix les aportacions d'Eduardo Peris en el camp de la química organometàl·lica i la catàlisi homogènia. De particular rellevància és la seua aportació al disseny de catalitzadors heterometàl·lics per a processos tàndem i la seua contribució a l'estudi de processos supramoleculars que influeixen en la catàlisi homogènia.

Recurs d'imatge premi-talent-woman-espana index

Trencar estereotips en matemàtiques

Irene Epifanio, Lara Ferrando i Marina Martínez van crear tres activitats, encara accessibles a través de la web, per a trencar els estereotips en la matèria de Matemàtiques.

Recurs d'imatge premi-tesis-SECyTA-alberto-celma-iupa index

Millor tesis SECyTA 2021

La investigació ha estat dirigida pels doctors Juan Vicente Sancho i Lubertus Bijlsma.