Projectes europeus per superar el desaprofitament alimentari i transformar la formació en línea

18/10/2022 | SCP
Compartir

Compartir

Facebook
X
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir

Un enfocament multidisciplinari per a superar el desaprofitament d’aliments

ToNoWaste (Towards a New Zero Food Waste Mindset Based on Holistic Assessment) és un projecte finançat pel Programa Horitzó Europa l’objectiu del qual és superar el desaprofitament d’aliments amb un enfocament multidisciplinari que considera no sols els reptes agronòmics, econòmics, mediambientals i de model de negoci, sinó també altres aspectes transversals com la psicologia, el dret i la innovació social per a lluitar també contra les desigualtats de gènere i socials.

El projecte coordinat per la Universitat Jaume I, amb la col·laboració de 21 institucions de set països europeus, ha estat presentat a Castelló de la Plana durant la primera setmana d’octubre amb l’assistència de tots els membres del consorci en les instal·lacions de la universitat pública. El projecte està subvencionat amb 5.971.410 euros i es desenvoluparà durant els pròxims quatre anys.

El desaprofitament d’aliments és un problema important: cada any es perden 88 milions de tones d’aliments al llarg de la cadena de subministrament de la Unió Europea, des de la producció primària fins al consum, amb uns costos associats de 143.000 milions d’euros. L’impacte mediambiental associat també és enorme: la pèrdua i el desaprofitament d’aliments a escala mundial equival al 8-10% del total de les emissions antropogèniques de gasos d’efecte d’hivernacle i té un cost d’aproximadament un bilió de dòlars a l’any, i el 30% de les terres agrícoles es desaprofita.

L’avaluació d’aquest problema segueix sense resoldre’s, no sols perquè és extremadament complexa a causa de la falta de dades d’accés obert i de l’absència d’una metodologia estàndard per a l’avaluació exhaustiva en sistemes alimentaris reals, sinó també perquè afecta el compromís de les entitats privades que necessiten avaluar la rendibilitat i la sostenibilitat de les solucions de prevenció i reducció del desaprofitament d’aliments (FWPR) per a actuar.

SOBRE TONOWASTE

La missió de ToNoWaste és animar els actors dels sistemes alimentaris europeus a utilitzar eines basades en la ciència i l’evidència i les lliçons apreses per a prendre millors decisions cap a una producció d’aliments i uns patrons de consum més sostenibles. El seu principal objectiu és proporcionar als agricultors, a les empreses de la cadena de subministrament, així com als consumidors i als responsables polítics, una informació més objectiva, integrada i estandarditzada sobre els impactes i els cobeneficis globals de les seues accions diàries.  ToNoWaste pretén inspirar-los per a crear conjuntament una cartera de vies avaluades positivament per a canviar Europa cap a una producció i un consum d’aliments més saludables, resistents, inclusius i sostenibles.

Aquest projecte va sorgir durant l’any 2021, tractant de combinar la recerca realitzada prèviament per les diferents institucions científiques que col·laboren en el projecte amb la necessitat de respondre a aquest problema crucial, no sols per a contribuir al desenvolupament social mitjançant la reducció de la pobresa alimentària o la millora de la nutrició dels nostres ciutadans, sinó també per a reduir l’impacte ambiental dels aliments malgastats, per exemple en termes de canvi climàtic, ús de l’aigua o generació de residus.

Per a això, es traslladaran els resultats científics a la realitat, a través de processos de creació i prova en els pilots desenvolupats a les ciutats de València, Viena i Graz o a les regions i ciutats seguidores de Grècia i Suècia.

La coordinadora del projecte, María Jesús Muñoz-Torres, de l’UJI, ha destacat que el projecte «s’enfronta als reptes dels ODS sobre la reducció dels impactes ambientals i socials dels nostres models de producció i consum. El projecte ToNoWaste proposa solucions, basades en la ciència, que permeten assegurar la sostenibilitat de les nostres accions de reducció de desaprofitament al llarg de la cadena agroalimentària, des de la producció fins al consumidor. S’han posat en marxa estudis pilot en ciutats com València, Viena i Graz, que han demostrat el seu compromís amb la sostenibilitat».

EQUIP

ToNoWaste està format per un consorci multidisciplinari liderat per la Universitat Jaume I - UJI (Spain), i integrat per Österreichische Akademie der WissenschaftenOEAW (Austria), Universidad de DeustoUD (Spain), Universitetet i OsloUiO (Norway), Wageningen UniversityWU (Netherlands), Högskolan i GävleHiG (Sweden), ZenithwingsZEN (Portugal), Eroski ScoopEROS (Spain), Zabala InnovationZAB (Spain), AkaryonAKAR (Austria), Fundación de la Comunidad Valenciana para la Promocion Estratégica, el Desarrollo y la Innovación UrbanaLNV (Spain), Mercados Centrales de Abastecimiento de ValenciaMERC (Spain), CuinaturCUIN (Spain), Federación de Cooperativas Agroalimentarias de la Comunidad ValencianaCACV (Spain), StratecoSTR (Austria), Caritas Der Erzdiözese WienCARI (Austria), Bio Ernte SteiermarkBIO (Austria), Zero Waste AustriaZWA (Austria), Perspektive Handel CaritasPERS (Austria), Hälsinglands UtbildningsförbundHEA (Sweden) i Dimos ChalandriouHAL (Greece).

e-DIPLOMA, el projecte Horitzó Europa coordinat per l’UJI, transformarà l’actual ecosistema europeu de formació en línia

La Universitat Jaume I, a través del grup de recerca «Visualització Interactiva» de l’Institut de Noves Tecnologies de la Imatge (INIT), coordina el projecte e-DIPLOMA aprovat per la Comissió Europea en el marc del màxim programa de recerca i innovació de la Unió Europea, Horitzó Europa. e-DIPLOMA, que serà dirigit per la doctora Inmaculada Remolar, directora de l’INIT, té l’objectiu principal de desenvolupar una nova plataforma d’e-learning que conjuminarà realitat virtual, intel·ligència artificial, tecnologies interactives, bots conversacionals i ludificació. Aquest projecte és fruit del Pla de Promoció de la Recerca de la Universitat Jaume I posat en marxa pel Vicerectorat de Recerca i Transferència de l’UJI.

El projecte e-DIPLOMA, format per nou entitats internacionals, està dotat amb 3 milions d’euros per als pròxims tres anys i començarà a partir de l’1 de setembre de 2022. L’UJI lidera el consorci internacional integrat per la Universitat de Tallinn (Estònia), la Universitat Tecnològica de Delft (Països Baixos), la Universitat de Tecnologia i Economia de Budapest (Hongria), la Universitat Politècnica de València (Espanya), Innogrowth-Associació Europea per a la Innovació i el Creixement (Bulgària), el centre CSI per a la innovació social (Xipre), la cooperativa de formació i recerca ARIS (Itàlia) i l’empresa Brainstorm Multimedia (Espanya). La Fundació Universitat Jaume I-Empresa de la Comunitat Valenciana també participa en el projecte com a entitat associada a l’UJI, per a donar el seu suport en les activitats de difusió i comunicació del projecte.

En una primera fase, el projecte Horitzó Europa e-DIPLOMA examinarà els punts forts i febles de l’actual ecosistema europeu d’e-learning, així com els beneficis de les últimes tecnologies per a la formació en línia, especialment en l’aprenentatge experimental. e-DIPLOMA analitzarà la utilitat de tecnologies disruptives per a donar suport als sistemes d’educació i formació, concretament en la formació pràctica a distància i, per això, el projecte centra la seua anàlisi en els nivells formatius de l’ensenyament pràctic preuniversitari (EFP) i en l’ensenyament superior.

En la segona fase del projecte, seguint una metodologia de cocreació, es determinarà quines tecnologies són les més adequades per a afrontar diferents tipus de metodologies educatives.

En la tercera fase, la plataforma que es desenvoluparà en e-DIPLOMA albergarà tres mòduls educatius que integraran intel·ligència artificial, realitat virtual i augmentada, tecnologies interactives i tècniques de ludificació i es realitzaran experiències pilot en diferents països perquè, a l’hora de valorar els resultats que s’obtinguen, es puguen considerar els aspectes culturals.

Finalment, en la quarta fase del projecte, sobre la base dels resultats obtinguts anteriorment, es redissenyarà i es redefinirà la plataforma d’e-learning desenvolupada.

De manera transversal, també és objecte d’estudi com la utilització d’aquestes noves tecnologies i digitalització de la formació influeixen en la inclusió, l’accessibilitat i la sostenibilitat. Per a això, es crearà un entorn d’aprenentatge electrònic que evitarà crear noves desigualtats entre persones i fins i tot països. e-DIPLOMA investigarà el potencial, les oportunitats, les barreres, l’accessibilitat i els riscos de l’ús de les tecnologies emergents per a l’ensenyament, amb la finalitat de donar suport a la transformació digital des de la comprensió dels impactes socials, ètics, polítics i econòmics de les pràctiques digitals. Un altre dels pilars fonamentals del projecte és l’adequada formació del personal docent en relació amb les noves tecnologies educatives.

El projecte e-DIPLOMA compta amb el suport d’entitats associades com la Diputació Provincial de Castelló (Espanya), CECAP València-Associació Empresarial de Centres de Formació de València (Espanya), Finnovaregio (Bèlgica), RESET-Recerca i educació d’empoderament i transformació social (Xipre), Florida Centre de Formació (Espanya), Junta d’Educació i Joventut d’Estònia, IES Álvaro Falomir (Espanya), Lliga Regional de Cooperatives i Mútues d’Úmbria (Itàlia), Satori Labs (França), Societat de Ciències Informàtiques János Neumann (Hongria), Universitat Tecnològica de Sofia (Bulgària), Universitat Professor Doctor Asen Zlatarov (Bulgària), Centre de Formació Professional Búlgaro-Alemany (Bulgària) i l’empresa Senseglove (Països Baixos).

A més, donaran suport a l’estudi i resultats del projecte e-DIPLOMA el comitè d’experts internacional integrat per Vladislav Slavov, vicedegà de la Universitat Tecnològica de Sofia (Bulgària), Marini Catiuscia, cap de l’Oficina Europea del Departament de Polítiques, Formació, Ocupació i Internacional a Legacoop Úmbria (Itàlia), Ülle Must, directora de desenvolupament en la Junta d’Educació i Joventut d’Estònia, el doctor Tobias Ley, professor en la Universitat del Danubi Krems i en la Universitat de Tallinn i el doctor Frédéric Mertens de Wilmars, expert i professor en Temes Europeus i de Gènere amb una àmplia experiència en l’educació superior. Es tracta d’una unió de professionals de primer nivell que treballaran per a crear un nou paradigma de la formació en línia, i per a augmentar la resiliència del món educatiu vinculada a la transformació digital.

Finançat per la Unió Europea. No obstant això, els punts de vista i les opinions expressades són únicament els de l’autor o autors i no reflecteixen necessàriament els de la Unió Europea o l’Agència Executiva de Recerca Europea (AEI). Ni la Unió Europea ni l’autoritat que els ha concedit en poden considerar-se responsables.

Informació proporcionada per: Servei de Comunicació i Publicacions