Seixanta-tres centres de secundària i batxillerat participen en la final autonòmica del Concurs de Cristal·lització a l’Escola organitzat per l’UJI i la Ciutat de les Arts i les Ciències

10/06/2019 | SCP

Seixanta-tres centres de secundària i batxillerat i al voltant de 1.700 alumnes han participat en la final autonòmica del Certamen de Cristal·lització a l’Escola, organitzat per la Universitat Jaume I i la Ciutat de les Arts i les Ciències, sota la direcció del professor de l’UJI, Vicente Esteve, amb el patrocini del Grup Especialitzat de Cristal·lografia i Creixement Cristal·lí (GE3C) de les Reials Societats Espanyoles de Química i de Física.

Dirigit a estudiantat d'educació secundària i batxillerat, el principal objectiu del Concurs de Cristal·lització a l'Escola, que també compta amb el patrocini de l’Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals de l’UJI, és donar a conèixer la importància del món dels cristalls en la societat moderna. A través d'experiments atractius de creixement de cristalls, el concurs també pretén fomentar l'estudi, el treball sistemàtic i la comunicació entre els joves estudiants, per fomentar les vocacions científiques entre l'alumnat i ensenyar com es treballa en àmbits científics.

Durant el mes de maig, s'han realitzat les diferents finals autonòmiques del concurs, en les quals els participants han exposat el treball realitzat en aquests mesos com si assistiren a un congrés científic real. Per a això, l'alumnat ha mostrat a un jurat multidisciplinari els cristalls que han obtingut i ha explicat com han seguit el mètode científic, així com els pòsters i vídeos que han realitzat. Integrat per una representació de la comunitat científica i acadèmica, el jurat ha recorregut els llocs dels diferents equips realitzant les valoracions oportunes per elaborar la decisió definitiva.

El certamen ha comptat amb la participació de vuit comunitats autònomes (Andalusia, Aragó, Cantàbria, Castella i Lleó, Catalunya, Comunitat Valenciana, Madrid i Euskadi), més de 13.500 alumnes i professorat d'ESO i batxillerat de 420 centres educatius de tot el país. L'activitat va començar al gener amb un curs de formació dirigit al professorat d'educació secundària en el qual personal docent i investigador del CSIC i universitats va abordar els conceptes bàsics de la cristal·lografia, la presència de cristalls en el nostre món quotidià i les tècniques bàsiques de creixement cristal·lí, dotant el professorat d'eines científiques i didàctiques per a la realització d'experiments de cristal·lització a l'aula.

El Concurs de Cristal·lització a l'Escola és una iniciativa de divulgació de la ciència i del mètode científic que s’inicia en 2009 al Laboratori d'Estudis Cristal·logràfics del CSIC, a Granada, de la mà de l'investigador Juan Manuel García Ruiz. Aquest certamen tracta de contagiar l’estudiantat de secundària la passió per la ciència a través d'experiments reals de creixement de cristalls. El concurs, amb caràcter estatal, sorgeix en 2014 com un projecte de divulgació nacional en el marc de les activitats desenvolupades per commemorar l'Any Internacional de la Cristal·lografia (IYCr2014). Avui dia, després de sis edicions estatals, i gairebé una trentena d’autonòmiques, s'ha acostat a més de 30.000 adolescents al laboratori i els ha fet gaudir de la bellesa de la recerca.

Més informació: http://www.cac.es/cristalografia/