La Jaume I participa en 24 projectes europeus d'investigació Els projectes van des del comerç responsable i el disseny de mobiliari sostenible fins a la detecció de drogues

25/07/2016 | SCP

La Universitat Jaume I participarà en quatre nous projectes europeus corresponents a les convocatòries Horitzó 2020, Life+ i els programes de la Direcció General de Migració i Assumptes Socials, que vénen a sumar-se a la vintena de projectes de la Unió Europea en els quals estan treballant en l'actualitat investigadors i investigadores del campus castellonenc. A través d'aquests quatre projectes, l’UJI participarà en recerques que aborden des de l'avanç cap a mercats més responsables i el desenvolupament de mobiliari urbà sostenible fins a estudis que cerquen la reducció dels riscos laborals en entorns on es treballa amb sílice, passant per recerques per a la identificació i avaluació de noves substàncies psicoactives.

L'últim projecte aprovat en la convocatòria competitiva Horitzó 2020 del Programa Marc és SMART: Sustainable market actors for responsible trade, en què participa el grup de recerca de l’UJI Sostenibilitat de les Organitzacions i Gestió de la Responsabilitat Social (SOGRES). La investigadora principal de l’UJI en aquest estudi és M. Jesús Muñoz Torres, del Departament de Finances i Comptabilitat. El projecte, de quatre anys de durada, s'ha iniciat al març de 2016 i se centrarà en els productes originaris, en tot o en part, dels països en desenvolupament que són comercialitzats per empreses de la UE i venuts a consumidors i productors de la Unió.

Quant al programa de desenvolupament sostenible europeu Life+, l’UJI s'ha incorporat a dos nous projectes en l'última convocatòria, un d'aquests com a coordinador del consorci internacional. Es tracta del projecte SILIFE: Production of quartz powders with reduced crystalline silica toxicity dirigit per Eliseo Monfort, de l'Institut Universitari de Tecnologia Ceràmica (ITC). L'objectiu del projecte, que es va engegar a la fi de 2015 i finalitzarà a l'agost de 2019, és millorar la salut en els entorns laborals frenant les malalties procedents de l'exposició a la sílice cristal·lina respirable-SCR (el quars i la cristobalita en particular), matèries primeres utilitzades en diverses indústries i sectors productius.

Dins del programa Life+, els investigadors del grup Enginyeria del Disseny de l’UJI encapçalats per Rosario Vidal Nadal, del Departament d'Enginyeria Mecànica i Construcció, participen en el projecte FUTURE: Sustainable urban furniture: tool design to perform environmental assessments in the green procurement framework. El projecte, que es desenvolupa entre octubre de 2015 i març de 2018, avança en el desenvolupament de mobiliari urbà sostenible i el disseny d'eines que afavorisquen dur a terme avaluacions ambientals en el marc de la compra verda.

D'altra banda, els investigadors de l’UJI també estan participant en un projecte europeu pertanyent a l'última convocatòria de la Direcció General de Migració i Assumptes Socials. Es tracta del programa Identification and assessment of new psychoactive substances: a european network, en el qual participa com a investigador principal de la Jaume I el secretari de l'Institut Universitari de Plaguicides i Aigües, Félix Hernández. El projecte, engegat al febrer de 2016, treballarà fins al gener de 2018 en la identificació i avaluació de noves substàncies psicoactives a través de la xarxa europea constituïda a aquest efecte. Aquesta actuació se suma al projecte europeu Marie Curie en el qual participa el IUPA des de 2012.

En aquests moments, hi ha vigents un total de quinze projectes pertanyents al Programa Marc i set projectes vinculats amb altres convocatòries europees en què estan participant grups de recerca de l’UJI, entre els quals hi ha (a més del IUPA, l’ITC, el grup SOGRES i Enginyeria del Disseny), el grup de Dispositius Fotovoltaics i Optoelectrònics; el grup de Química Orgànica Supramolecular; el grup d'Economia Industrial i Experimental; el grup de Tecnologies Geoespacials (GEOTEC); el Laboratori de Psicologia i Tecnologia a través del grup de Psicopatologia, Avaluació i Tractament dels Trastorns Emocionals; el grup de recerca en Drets Humans i Drets Fonamentals; el grup d'Arquitectures i Computació d'Altes Prestacions; el Centre d'Estudis de Dret i Relacions Internacionals (CEDRI), i el grup de Creació d'Empreses Innovadores.