e-DIPLOMA, el projecte Horitzó Europa coordinat per l’UJI, transformarà l’actual ecosistema europeu de formació en línia

01/03/2023 | SCP

Té l’objectiu principal de desenvolupar una nova plataforma d’e-learning que conjuminarà realitat virtual, intel·ligència artificial, tecnologies interactives, bots conversacionals i ludificació.

La Universitat Jaume I, a través del grup de recerca «Visualització Interactiva» de l’Institut de Noves Tecnologies de la Imatge (INIT), coordina el projecte e-DIPLOMA aprovat per la Comissió Europea en el marc del màxim programa de recerca i innovació de la Unió Europea, Horitzó Europa. e-DIPLOMA, que serà dirigit per la doctora Inmaculada Remolar, directora de l’INIT, té l’objectiu principal de desenvolupar una nova plataforma d’e-learning que conjuminarà realitat virtual, intel·ligència artificial, tecnologies interactives, bots conversacionals i ludificació. Aquest projecte és fruit del Pla de Promoció de la Recerca de la Universitat Jaume I posat en marxa pel Vicerectorat de Recerca i Transferència de l’UJI.

El projecte e-DIPLOMA, format per nou entitats internacionals, està dotat amb 3 milions d’euros per als pròxims tres anys i començarà a partir de l’1 de setembre de 2022. L’UJI lidera el consorci internacional integrat per la Universitat de Tallinn (Estònia), la Universitat Tecnològica de Delft (Països Baixos), la Universitat de Tecnologia i Economia de Budapest (Hongria), la Universitat Politècnica de València (Espanya), Innogrowth-Associació Europea per a la Innovació i el Creixement (Bulgària), el centre CSI per a la innovació social (Xipre), la cooperativa de formació i recerca ARIS (Itàlia) i l’empresa Brainstorm Multimedia (Espanya). La Fundació Universitat Jaume I-Empresa de la Comunitat Valenciana també participa en el projecte com a entitat associada a l’UJI, per a donar el seu suport en les activitats de difusió i comunicació del projecte.

En una primera fase, el projecte Horitzó Europa e-DIPLOMA examinarà els punts forts i febles de l’actual ecosistema europeu d’e-learning, així com els beneficis de les últimes tecnologies per a la formació en línia, especialment en l’aprenentatge experimental. e-DIPLOMA analitzarà la utilitat de tecnologies disruptives per a donar suport als sistemes d’educació i formació, concretament en la formació pràctica a distància i, per això, el projecte centra la seua anàlisi en els nivells formatius de l’ensenyament pràctic preuniversitari (EFP) i en l’ensenyament superior.

En la segona fase del projecte, seguint una metodologia de cocreació, es determinarà quines tecnologies són les més adequades per a afrontar diferents tipus de metodologies educatives.

En la tercera fase, la plataforma que es desenvoluparà en e-DIPLOMA albergarà tres mòduls educatius que integraran intel·ligència artificial, realitat virtual i augmentada, tecnologies interactives i tècniques de ludificació i es realitzaran experiències pilot en diferents països perquè, a l’hora de valorar els resultats que s’obtinguen, es puguen considerar els aspectes culturals.

Finalment, en la quarta fase del projecte, sobre la base dels resultats obtinguts anteriorment, es redissenyarà i es redefinirà la plataforma d’e-learning desenvolupada.

De manera transversal, també és objecte d’estudi com la utilització d’aquestes noves tecnologies i digitalització de la formació influeixen en la inclusió, l’accessibilitat i la sostenibilitat. Per a això, es crearà un entorn d’aprenentatge electrònic que evitarà crear noves desigualtats entre persones i fins i tot països. e-DIPLOMA investigarà el potencial, les oportunitats, les barreres, l’accessibilitat i els riscos de l’ús de les tecnologies emergents per a l’ensenyament, amb la finalitat de donar suport a la transformació digital des de la comprensió dels impactes socials, ètics, polítics i econòmics de les pràctiques digitals. Un altre dels pilars fonamentals del projecte és l’adequada formació del personal docent en relació amb les noves tecnologies educatives.

El projecte e-DIPLOMA compta amb el suport d’entitats associades com la Diputació Provincial de Castelló (Espanya), CECAP València-Associació Empresarial de Centres de Formació de València (Espanya), Finnovaregio (Bèlgica), RESET-Recerca i educació d’empoderament i transformació social (Xipre), Florida Centre de Formació (Espanya), Junta d’Educació i Joventut d’Estònia, IES Álvaro Falomir (Espanya), Lliga Regional de Cooperatives i Mútues d’Úmbria (Itàlia), Satori Labs (França), Societat de Ciències Informàtiques János Neumann (Hongria), Universitat Tecnològica de Sofia (Bulgària), Universitat Professor Doctor Asen Zlatarov (Bulgària), Centre de Formació Professional Búlgaro-Alemany (Bulgària) i l’empresa Senseglove (Països Baixos).

A més, donaran suport a l’estudi i resultats del projecte e-DIPLOMA el comitè d’experts internacional integrat per Vladislav Slavov, vicedegà de la Universitat Tecnològica de Sofia (Bulgària), Marini Catiuscia, cap de l’Oficina Europea del Departament de Polítiques, Formació, Ocupació i Internacional a Legacoop Úmbria (Itàlia), Ülle Must, directora de desenvolupament en la Junta d’Educació i Joventut d’Estònia, el doctor Tobias Ley, professor en la Universitat del Danubi Krems i en la Universitat de Tallinn i el doctor Frédéric Mertens de Wilmars, expert i professor en Temes Europeus i de Gènere amb una àmplia experiència en l’educació superior. Es tracta d’una unió de professionals de primer nivell que treballaran per a crear un nou paradigma de la formació en línia, i per a augmentar la resiliència del món educatiu vinculada a la transformació digital.

Finançat per la Unió Europea. No obstant això, els punts de vista i les opinions expressades són únicament els de l’autor o autors i no reflecteixen necessàriament els de la Unió Europea o l’Agència Executiva de Recerca Europea (AEI). Ni la Unió Europea ni l’autoritat que els ha concedit en poden considerar-se responsables.