Ángeles Caso: «Moltes dones artistes van ser valorades en el seu temps, però el relat històric les va condemnar a l'oblit» L'escriptora ha impartit la conferència inaugural del seminari «L'art en femení. Història de les artistes silenciades»

21/03/2023 | SCP
Compartir

Compartir

Facebook
X
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir

L'escriptora, historiadora i investigadora Ángeles Caso ha impartit la conferència «Obrint els ulls: les dones com a protagonistes de l'art» amb la qual ha volgut posar en el seu lloc el paper de la dona en la història de l'art, després de ser oblidades per la historiografia.

L'escriptora, historiadora i investigadora Ángeles Caso ha impartit la conferència «Obrint els ulls: les dones com a protagonistes de l'art» amb la qual ha volgut posar en el seu lloc el paper de la dona en la història de l'art, després de ser oblidades per la historiografia, relatada des d'un punt de vista totalment masculí. La comunicadora ha deixat clar que a pesar de l'oblit al qual han estat condemnades «les dones sempre han estat presents en el món artístic, encara que hi ha hagut èpoques més 'permissives' que unes altres, i també països (occidentals) més permissius que altres».

L'acte ha tingut lloc a la Facultat de Ciències Jurídiques i Econòmiques de la Universitat Jaume I i ha servit de presentació del seminari «L'art en femení. Història de les artistes silenciades», que impartirà l'escriptora i que s'emmarca dins de l'oferta formativa en matèria cultural impulsada per la Universitat Jaume I, des del Servei d'Activitats Socioculturals, en col·laboració amb la Generalitat Valenciana.

La vicerectora de Cultura, Llengües i Societat, Carmen Lázaro ha manifestat durant la presentació de l'acte que «Ángeles Caso ens ofereix la possibilitat de conéixer i entendre el camí recorregut per les dones creadores, les artistes que ho van ser al llarg de la història i els noms de la qual no són coneguts; la revelació d'aquest coneixement ens ajudarà a continuar recorrent el camí de l'equitat de gènere que ha de continuar amb pas ferm i amb cultura. La incultura és la pitjor enemiga de l'avanç social sa i amb base ferma».

Durant el seu relat, Ángeles Caso ha assenyalat que «les dones artistes sempre van ser minoria, és clar, però moltes van ser molt valorades en el seu moment i van treballar per a clients molt exigents (com reis, reines, papes, cardenals o nobles) però després el relat històric les va condemnar a l'oblit». Un exemple clar d'eixe oblit és que un dels clàssics de la historiografia de l'art per a no especialistes, Història de l'art d’Erns Gombrich, 700 pàgines publicades en 1950, no recull cap nom de dona. «Ara bé, avui en dia, ningú que siga mitjanament rigorós escriuria una cosa així, perquè és un relat fals de la realitat», entén la comunicadora asturiana.

L'escriptora porta més de mitja vida investigant i treballant al voltant de les dones artistes, un treball que s'uneix al d'altres investigadores i investigadors del món occidental. «L'esforç va començar als anys 70 amb els primers estudis de gènere i ha anat fructificant a poc a poc, encara que no ha sigut fàcil, ja que es donava per fet que aquestes dones no havien existit», diu Caso, qui ha assenyalat que «les obres de les artistes han estat en els museus, penjades amb el nom de pintors de la seua època o amagades als magatzems, pel que s'ha hagut de fer un treball detectivesc». 

No obstant això, la historiadora ha dit que «encara és un 'work in progress', però s'ha de dir que les que ens dediquem a aquesta investigació comencem a estar satisfetes, ja que en els darrers 10 o 15 anys les coses han canviat molt i ningú nega ja la realitat de la seua existència i la qualitat de la seua obra, i els museus cada vegada les exposen amb més freqüència i amb major normalitat».

Tot aquest procés de reconstrucció de la veritat històrica serà l'eix del curs «L'art en femení» que impartirà Ángeles Caso i que proposa una mirada de gènere a la història de l'art, tradicionalment androcèntrica. El seminari recupera l'obra de les nombroses dones que han format part del territori de la creació artística des dels orígens de la vida i que després van ser esborrades. El temari analitzarà la participació de la dona en l'art des de la prehistòria fins a l'actualitat, incidint en temàtiques com la implicació femenina en la decoració de les catedrals o les grans pintores de les corts europees del segle XVIII. L'escriptora explica que parlarà «de totes eixes artistes desconegudes fins ara fa poc i també intentaré contextualitzar les seues vides i obra, perquè s'entenga el paper que van jugar en cada moment i el discurs al qual es van tindre que sotmetre».

La formació del curs es realitzarà de forma virtual i s'ha organitzat en 18 classes gravades de 60 minuts cadascuna i amb dues trobades, també virtuals amb l'escriptora, una a principi del curs i una altra al final. Les inscripcions estaran obertes fins el dia 27 de març o fins esgotar les places. Cal recordar que el Consell de Govern de la Universitat Jaume I li va concedir a Ángeles Caso la Medalla d'Or 2022 per la seua col·laboració en la Universitat d'Estiu UJI i per ser un referent en el seu treball per la igualtat de gènere en tots els aspectes de la seua vida personal i professional.

Caso és autora de més de 20 llibres i guanyadora del premi Planeta i el premi Fernando Lara, entre altres guardons. Però, destaca la seua tasca com a historiadora de l'art especialitzada en gènere, resultat de la qual ha publicat el llibre Ellas mismas, que reuneix unes 100 obres de 75 artistes pioneres. La seua passió per l'escriptura i la història de l'art femenina es reflecteix també en la seua publicació Grandes maestras. Mujeres en el arte occidental. Renacimiento-Siglo XIX.

Informació proporcionada per: Servei de Comunicació i Publicacions