El món de les partícules: desemmascarant el més petit

23/04/2018 | SCP

La física de partícules és la ciència dels objectes més xicotets coneguts: estudiem els components elementals de la matèria i com aquests es combinen per a generar l'univers que coneixem. Alguns dels actors que participen en aqueixa història són ben coneguts, com els àtoms o els electrons, i uns altres han arribat fa relativament poc, com el bosó d'Higgs. Quantes d'aquestes partícules hi ha i per què vam seguir descobrint nous membres de la família a dia d'avui, 100 anys després de desvetlar els secrets de l'àtom?.

Aquestes són algunes de les preguntes a les quals intentarem respondre durant aquesta xarrada: ens endinsarem en el món quàntic i ens preguntarem què és açò al que cridem «partícula»; amb una mica de sort, aprendrem alguna cosa en el procés. Coneixerem el Model Estàndard, que ens permet entendre els diferents tipus de partícula i com aquestes «parlen» entre si, intercanviant energia i informació. Finalment, ens preguntarem si açò que sabem ara, a principis del segle XXI, és tot el que hi ha o encara ens queden fronteres per explorar.

Alberto Aparici és físic i divulgador científic. Va estudiar en la Universitat de València, on va realitzar el seu doctorat en física de partícules. En l'actualitat es dedica exclusivament a la divulgació científica, tractant de transportar el coneixement de la naturalesa des de l'àmbit dels experts al públic general. És responsable de divulgació en l'Institut de Física Corpuscular, un centre mixt de la Universitat de València i el CSIC, i col·labora en tasques docents amb la Universitat de València i la Universitat Jaume I de Castelló. Col·labora amb el magazine digital Jot Down, amb el diari elconfidencial.com i amb el podcast Coffee Break, de l'Institut d'Astrofísica de Canàries. Des de 2011 realitza la secció de ciència del programa La Brújula en Onda Cero ràdio.

Conferència organitzada per decharlas.com, un grup de professionals interessats en les tecnologies i eines de Google i la seua incorporació al món de l'empresa, que des de l'any 2010 realitza xarrades per a acostar la tecnologia a la comunitat universitària, les empreses, les pimes i les persones interessades.