8M. Dia Internacional de les Dones

10 hores

Entitat

Universitat Jaume I

La Universitat commemorarà el Dia Internacional de les Dones amb diverses activitats coordinades pel Vicerectorat de Responsabilitat Social, Polítiques Inclusives i Igualtat en col·laboració amb la Unitat d’Igualtat, l’Institut Universitari d’Estudis Feministes i de Gènere Purificación Escribano, la Fundació Isonomia, el Servei d’Activitats Socioculturals, el programa UJI Saludable, la Càtedra Unesco de Filosofia per la Pau, el Consell de l’Estudiantat i l’Associació ADONA’T.

L’acte institucional de la commemoració es realitzarà dimecres 8 de març a les 10 hores a l’espai docent Rafa Mayo del Jardí del Temps i consistirà en la lectura del manifest pel Dia Internacional de les Dones a càrrec de la rectora de l’UJI, Eva Alcón, i la interpretació de cançons de poemes de Carmelina Sánchez-Cutillas i Margarita Ballester per Lola Bou i Manel Brancal. A més, s’instal·laran diverses banderes violetes pel campus.

Eixe mateix dia, l’Institut Universitari d’Estudis Feministes i de Gènere Purificación Escribano ha organitzat una campanya en xarxes socials amb les etiquetes #8N, #SomUJI, #SomIgualtat i l’etiqueta oficial del Ministeri d’Igualtat, i la presentació en xarxes de l’Institut de tres publicacions: Feminismo sin testamento, de Sonia Reverter; De(s)generadas: deconstruyendo discursos alrededor del género y la traducción de  Nuria Molines i Iván Villanueva, i Inconformistas. Diseño y género, d’Alba Moliní i Marta Castanedo.

Per la seua part, el programa UJI Saludable realitzarà en directe des del vestíbul de la Facultat de Ciències de la Salut l’espai radiofònic «A propósito de la salud» que en aquesta ocasió debatrà sobre la importància de la perspectiva de gènere en l’àmbit de la salut i oferirà pautes d’acció per a promoure la igualtat en diferents nivells. El programa es podrà seguir en directe a la ràdio universitària www.radio.uji.es i en el canal Youtube de l’UJI a partir de les 13 h.

Les activitats continuen el dijous 9 de març a les 11 hores amb la presentació del nou «Protocol per a la prevenció, detecció i actuació enfront dels supòsits de violència, assetjament i discriminació a la Universitat Jaume I» en la sala de Premsa de Rectorat.

Aquest dia, el Servei d’Activitats Socioculturals de l’UJI presentarà el Seminari Art en Femení en un acte en el que la periodista i escriptora Ángeles Caso impartirà la conferència titulada «Abriendo los ojos: las mujeres como protagonistes del arte». Serà a les 19 hores a la Sala de graus de la FCJE.  A més, el Paranimf se suma a la commemoració del 8M amb els espectacles La casa sin Bernarda de la companyia Federico García Lorca-Paul Errando, el 3 de març; Moria, el 23 de març, i Me llamo Suleimán, el 24 de març. Ambdues de la companyia Unahoramenos Producciones. Per últim, també ha organitzat la sessió de Photobook Club del 29 de març a les 19 hores al Menador Espai Cultural, amb Marta Negre.

D’altra banda, la Fundació Isonomia va iniciar les activitats al voltant del 8M a principis de març amb les exposicions fotogràfiques «Dones i esport», «Parlem de violències masclistes», «No més princeses», «Els plaers de compartir», «Aporta que t’aporta», «Diversidad funcional desde el arte conceptual», «Elles tenen la fórmula», «Sabers de dones», i «Sense etiquetes», en els municipis de la Xarxa Iso: Alcúdia de Veo, Betxí, Borriol, Fanzara, Geldo, Llucena, Moncofa, Peníscola i Vilafamés, respectivament. A més, impartirà tallers en els CEIP del municipis d’Atzeneta del Maestrat, la Vall d’Alba, Alcalà de Xivert-Alcossebre, Peníscola, Eslida, Artana, la Vilavella, les Alqueries, Vilafranca i Moncofa, així com una conferència a Orpesa sobre violències masclistes a les xarxes socials.

La Càtedra Unesco de Filosofia per la Pau ha previst un cicle de seminaris sobre «Dones i Conflictes» cada dilluns del 27 de febrer al 27 de març.

Per la seua part el Consell de l’Estudiantat farà una campanya de reconeixement en xarxes socials a dones influents del segle XX.

Per últim, l’Associació ADONA’T va dedicar un programa especial de «Lite-Rates. Mamíferes de la Cultura» a la celebració del 8-M que es va emetre el passat 3 de març i que es pot escoltar en la Radioteca de VoxUJI Ràdio.