15/11/2022 | SCP

Data: del 29 de novembre a l'1 de desembre de 2022
Acte: congrés
Títol: I Congrés Internacional de Comunicació per a la Transició Ecològica i l'Economia Blava
Lloc: UJI
Entitat: Universitat Jaume I. Departament de Comunicació.

Descripció: La Universitat Jaume I acollirà el I Congrés Internacional de Comunicació per a la Transició Ecològica i l'Economia Blava (BlueCom), organitzat pel Departament de Ciències de la Comunicació, que porta per lema «Nous mitjans i noves oportunitats per a la creació de consciència ciutadana».

El congrés destaca per la novetat de vincular la comunicació amb l'economia blava. L'economia blava, una proposta creada per l'economista belga Gunter Pauli, és un plantejament que afecta les empreses amb la idea que siguen eficients a l'hora de produir béns i serveis. Aquest tipus d'economia té com a objectiu traure el màxim partit als recursos disponibles, sense oblidar que els recursos també han de ser aprofitats. I això és perquè per a l'economia blava els residus són una altra font de riquesa.

El fòrum, que es pot consultar en www.bluecom.uji.es, tindrà lloc els dies 29 i 30 de novembre i 1 de desembre de 2022 i tindrà un caràcter eminentment presencial, per a afavorir la relació entre els investigadors i investigadores dels diferents àmbits. Els esdeveniments principals podran seguir-se de manera no presencial a través d'Internet. També s'habilitaran sessions en línia per a la presentació de comunicacions per a aquelles persones que, per diferents motius, no puguen desplaçar-se fins a la Universitat Jaume I de Castelló.

La direcció acadèmica del congrés la formen Javier Marzal Felici, catedràtic de Comunicació Audiovisual; Andreu Casero Ripollés, catedràtic de Periodisme; i Francisco Fernández Beltrán, professor del Departament de Ciències de la Comunicació de l'UJI. El comité organitzador el componen professors del Departament de Ciències de la Comunicació de l'UJI i de la Hanze University of Applied Science. Per part seua, el comité científic està format per acadèmics de comunicació de reconegut prestigi nacional i internacional.

El congrés compta amb el patrocini de la Conselleria d'Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital de la Generalitat Valenciana, programa de Subvencions per a l'organització i difusió de congressos, jornades i reunions científiques, tecnològiques, humanístiques o artístiques de caràcter internacional (AORG/2022).

El programa del congrés comptarà amb diferents conferències i taules redones que estaran estructurades en tres eixos: el paper dels mitjans de comunicació en el consens social sobre la transició ecològica i l'economia blava, la participació de les empreses en la construcció d'una nova consciència ambiental i noves narratives audiovisuals al voltant de la transició ecològica i l'economia blava.

La temàtica del congrés està clarament alineada amb diversos dels reptes socials de la Unió Europea identificats en l'estratègia Europa 2020, concretament, i per ordre de connexió, amb el repte 5: Acció pel clima, eficiència dels recursos i matèries primeres; el repte 6: Europa en un món canviant: societats inclusives, innovadores i reflexives i el repte 2: Reptes de la bioeconomia europea: seguretat alimentària, agricultura i silvicultura sostenibles, investigació marina i marítima i en matèria d'aigües interiors.

A més, s'ha obert la crida a comunicacions que s'hauran d'enviar a bluecom@uji.es  abans del 15 de novembre de 2022. Les comunicacions més excel·lents es recolliran en un llibre col·lectiu, publicat per una editorial de primer quartil de SPI.

Més informació i programa