Firujiciència 2019 La cinquena edició acollirà més de 500 talleristes i prop de 4.000 visitants

10/04/2019 | SCP

Data: 11 d'abril de 2019
Acte: mostra científica
Títol: Firujiciència
Lloc: pavelló poliesportiu de l'UJI
Hora: 10 a 13 hores
Entitat: Universitat Jaume I de Castelló i CEFIRE territorial de Castelló

Descripció: la cinquena edició de Firujiciència es realitzarà el dijous 11 d’abril de 2019 de 10 a 13 hores al pavelló poliesportiu de la Universitat Jaume I de Castelló. En aquesta ocasió, s’han inscrit més de 500 talleristes i més de 3.000 alumnes de col·legis i instituts de les comarques de Castelló, a més de l’estudiantat de l’UJI. La fira pot ser visitada individualment sense inscripció prèvia.

Enguany ha calgut tancar la inscripció abans de temps en arribar al màxim d’assistència possible, tot i haver destinat més espai per mostrar els treballs científics dels centres i grups que hi participen. Firujiciència 2019 compta amb el suport dels vicerectorats d’Investigació i Transferència i Estudiantat i Compromís Social, l’empresa BP i els quatre centres universitaris (ESTCE, FCHS, FCJE i FCS), els dos departaments d’Educació, la Unitat de Suport Educatiu de l’UJI, el CEFIRE de Castelló i l’Ajuntament de Castelló de la Plana.

En aquesta cinquena edició hi haurà 75 tallers, set més que en l’anterior, que realitzaran demostracions i experiments relacionats amb disciplines com la química, la física, les matemàtiques, la biologia, l’enginyeria, el medi ambient o els recursos energètics.

Enguany és la primera vegada que hi ha quatre tallers constituïts per alumnat de l’etapa d’Educació Infantil, als quals ajudaran les seues mestres. També hi participen per primera vegada quatre tallers d'alumnat del Màster Universitari en Professorat d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d'Idiomes. Igualment, la Universitat per a Majors ha fet difusió de l’esdeveniment en la seua revista.

L’organització recomana l’assistència dels centres de 10 a 11.30 hores, per a infantil i primària, i d’11.30 a 13.00 hores per a secundària, batxillerat i cicles formatius. I encara que el límit d’assistència ja està cobert, està oberta a totes aquelles persones que individualment vulguen visitar-la. L’alumnat d’infantil i, si escau, de primer cicle, podrà desplaçar-se per tot el recinte, però tindrà al seu abast un lloc diàfan reservat per seure a terra i participar en les activitats que ha preparat alumnat del Grau en Mestre/a d’Infantil per als més menuts.

Com en la passada edició, hi haurà un estand de llibres i publicacions sobre temes científics, experiments i demostracions de la Biblioteca UJI, adreçats principalment als mestres i professorat, però també a l’alumnat. D’aquesta manera, talleristes i visitants tindran l’oportunitat de consultar algunes de les publicacions que hi ha sobre aquesta temàtica. En aquesta ocasió, la Biblioteca universitària ha confeccionat un fullet didàctic  amb propostes de llibres i recursos científics per als centres assistents.

La mostra científica compta amb un servei d’ajuda, format per voluntaris i voluntàries amb un peto, que es desplaçaran pel recinte, assistint en tot allò que els puga fer falta als talleristes o al públic visitant i què donarà suport al punt d’informació de la fira. Els centres participants també tenen l’oportunitat de realitzar una visita guiada per la universitat mitjançant el programa de visites (visites@uji.es). L’Ajuntament de Castelló de la Plana ha previst contribuir a Firujiciència 2019 amb el repartiment d’un obsequi fins a completar el pressupost que han patrocinat. En aquesta ocasió, és un homenatge a una selecció de mestres que han renovat el sistema educatiu durant dos segles, i que consisteix en un joc matemàgic realitzat pel professor Enric Ramiro.

La fira té com a principals objectius interessar per la ciència a qualsevol edat i formació, promoure les ciències i aportar idees per facilitar l’experimentació a les aules de forma innovadora i creativa, així com servir d’intercanvi d’experiències entre els mestres i professors de les comarques de Castelló. A més, serveix com a lloc de trobada entre el professorat i l’alumnat dels diversos nivells educatius contribuint a la renovació pedagògica, visibilitzant la diversitat científica i l’interès intergeneracional; i per últim, afavoreix una actitud positiva cap a la ciència i l’alumnat en l’estudi de les disciplines científiques.

Més informació: http://firujiciencia.uji.es