Cicle «La democràcia avui» Amb la participació de Paula Pereira

16/04/2018 | SCP

Data: 16 d'abril de 2018
Acte: Conferència
Cicle: «La democràcia avui»
Títol: «Filosofía de la ciudad y espacio común» a càrrec de Paula Pereira
Lloc: sala de graus Germà Colón (FCHS)
Hora: 13 a 15 h
Entitat: Universitat Jaume I

Breu descripció: El cicle de conferències «La democràcia avui: reptes per a la participació» finalitza el dilluns 16 d'abril de 2018 amb la participació de la professora Paula Pereira (Universidade do Porte), que impartirà la conferencia «Filosofía de la ciudad y espacio común». L'acte tindrà lloc de 13 a 15 hores en la Sala de Graus Germà Colón, en la primera planta de la Facultat de Ciències Humanes i Socials.

Paula Pereira és doctora en Filosofia, professora en la Universidade do Porte (Portugal) i directora del grup de recerca «Filosofía y espacio público». A més, és autora de títols com Condição Humana i Condição Urbana (2011) i Espaço Públic. Variaçõés crítiques sobre a urbanidade (2012). En l'actualitat la seua recerca se centra en l'estudi de les implicacions filosòfiques de la ciutat i els espais urbans.

En la seua conferència, Pereira acosta la filosofia a una actualitat cada vegada més marcada per la complexitat que travessa les ciutats – multiculturalitat, globalització, velocitat, virtualitat –. Des de la seua perspectiva, la construcció de la democràcia exigeix unir els termes Filosofia i Ciutat, per a intentar reconstruir l'espai públic i el sentit del comú com a elements fonamentals de cohesió de la comunitat. Així, la filosofia de la ciutat ens espenta a pensar localment – en la conciliació del global amb el local –, traçant nous poders públics/locals, en una actitud de resistència enfront de la lògica liberal economicista conjugada amb la barbàrie de la no experiència.

Els fenòmens de mobilitat i de resistència urbana del nostre temps – migracions, desplaçaments voluntaris i forçats, moviments socials – tendeixen a reescriure l'espai polític i social i a reavivar la problemàtica del dret a la ciutat enfront de la violència de les ordres dominants. Així doncs, Pereira subratlla que necessitem una vertadera democràcia participativa adequada a l'era urbana en què vivim. Una democràcia sostinguda en el saber com posició, en el saber coparticipado, en el saber com acció de la ciutadania. No hi ha política sense ciutat.

Un any més, el Màster Interuniversitari d’Ètica i Democràcia i el Departament de Filosofia i Sociologia de la Universitat Jaume I, han organitzat una nova edició del cicle de conferències «La democràcia avui» que en la seua novena edició ha analitzat els reptes per a la participació democràtica. De gener a maig de 2018, ponents de renom en aquest àmbit han explicat els seus estudis des de diferents perspectives.