Exposició: «Col·lectius fent front a la por: grups artístics espanyols 1945-75» La Biblioteca de l’UJI acull l'exposició «Col·lectius fent front a la por: grups artístics espanyols 1945-75»

08/01/2018 | SCP

Data: del 4 de desembre de 2017 al 28 de febrer de 2018.
Acte: exposició
Títol: «Col·lectius enfront a la por: grups artístics espanyols 1945-75»
Lloc: Biblioteca Universitat Jaume I
Entitat: Universitat Jaume I

Exposició «Col·lectius enfront a la por: grups artístics espanyols 1945-75», un recorregut per la documentació del Centre Internacional de Documentació Artística (CIDA) del Museu d'Art Contemporani Vicente Aguilera Cerni, de Vilafamés.

Aquesta exposició pretén donar a conèixer els diferents grups artístics sorgits a Espanya durant els anys del franquisme i el paper cultural que van exercir tant en aquell moment històric com en les generacions esdevenidores, posant en valor el fons del Centre Internacional de Documentació Artística (CIDA) del Museu d'Art Contemporani de Vilafamés.

El final de la Segona Guerra Mundial provoca a Europa i la resta del món una crisi existencial d'inusitades dimensions. En el món de l'art els canvis socials es veuen reflectits en l'aparició d'artistes de diverses tendències estilístiques, però el desig de les quals era establir noves connexions amb el públic. A Espanya, el règim franquista, com una forma de donar una aparença de normalitat, comença una obertura al món internacional de la mà de la cultura. Ja en els anys 40 s'inauguren Centres d'Estudis Nord-americans per diverses ciutats espanyoles. En la dècada dels anys 50, diversos esdeveniments marquen un nou ritme: en 1951 s'inaugura la I Biennal Hispanoamericana d'Art; es vas agafar a les biennals de Venècia amb els millors exponents de la creació plàstica espanyola i finalment es crea el Museu d'Art Contemporani a Madrid. L'estratègia del llavat de cara del règim va ser avantatjosa per al mateix, encara que els mateixos artistes acabarien enfrontant-se a aqueixa estratègia.

Els i les artistes creen les seues obres expressant en aquestes el seu pensament i ideals. Alguns d'ells, compartint les mateixes inquietuds artístiques i ideals socials, decideixen reunir-se i formar grups artístics. La col·lectivitat s'enfrontava a la por.