Alcón destaca la potenciació de recursos digitals per a donar suport a la tasca docent i de recerca del professorat durant la pandèmia
La rectora de la Universitat Jaume I, Eva Alcón, ha informat al Consell de Govern de l'increment, durant la pandèmia, de l’oferta de cursos de formació docent per al professorat en temes digitals. A banda dels cursos ja prevists en el Programa de Formació Docent del Professorat de l’UJI, durant els mesos de juny-juliol, i setembre-octubre, s’oferiran també diferents cursos virtuals destinats a temes, com ara, la tutorització virtual de TFGs i TMS, disseny d’assignatures en línia i blended learning, creació de vídeos i material audiovisual, la creació de qüestionaris en línia i de models alternatius d’avaluació de l’estudiantat.
Així mateix, per tal de recollir de manera centralitzada, i visibilitzar bé tota aquesta oferta de cursos, manuals i guies, des del Consell de Direcció s'ha creat el Catàleg de serveis per a la formació digital del PDI, i s'estan recollint totes aquelles experiències i bones pràctiques del professorat de l'UJI que poden ser útils per a la resta.
Així mateix, la rectora ha informat que s’ha creat també un Catàleg amb tots els serveis telemàtics de Recerca i Innovació, un espai centralitzat, per tal de poder tindre recollides totes les opcions que necessita el personal investigador, com ara: Gestió Curricular, Seguiment de Projectes, Tramitació d’Ajudes, o accés a les Gestions de l’Escola de Doctorat.
L'objectiu d'aquestes mesures és aprofundir en la dotació de recursos digitals per al professorat, de manera que puga realitzar la seua tasca docent i de recerca de la millor manera possible malgrat les restriccions per la crisi sanitària.
L'UJI centralitza en una web la seua recerca contra la Covid-19
La rectora de la Universitat Jaume I, Eva Alcón, ha informat al Consell de Govern de la creació d'una pàgina web on es recull tota l'activitat de recerca que està desenvolupant l'UJI conttra la pandèmia de la Covid-19. A la web es pot consultar des d'estudis a projectes i articles sobre la malaltia i els seus efectes, que evidencien la resposta de la comunitat científica de l'UJI en la lluita en comú contra la pandèmia.
La rectora felicita la comunitat universitària per la posició de l'UJI com a vuitena universitat espanyola en l'àmbit de la recerca
Durant el seu informe al Consell de Govern, la rectora de la Universitat Jaume I, Eva Alcón, ha valorat com a "excel·lent" el resultat de l’activitat investigadora de l’UJI al rànquing CYD 2019, que situa la Universitat castellonenca com la vuitena en l'àmbit de la recerca, entre els 73 centres espanyols analitzats. Així mateix, Alcón ha destcat que l'UJI ha aconseguit la qualificació d'alt rendiment en set dels nou indicadors. Alcón considera que aquest és "el resultat d'un èxit col·lectiu" i ha felicitat a tota la comunitat universitària pel seu treball.
L’UJI ratifica les resolucions i instruccions adoptades des de la declaració de l'estat d'alarma que afecten a acords o normes del Consell de Govern
El Consell de Govern de la Universitat Jaume I ha ratificat, en virtut de les competències atribuïdes per l’article 45 dels Estatuts, les resolucions de la rectora de la Universitat Jaume I i les instruccions dels Vicerectorats, Gerència i Secretaria General de la Universitat Jaume I adoptades des de la declaració d’estat d’alarma en aquells aspectes de les seues disposicions en què afecten a acords i normes del Consell de Govern.
En concret, la resolució de la rectora, de 30 d’abril de 2020, per la qual es disposen directrius relacionades amb les proves d’avaluació en línia de naturalesa excepcional i la Instrucció de la Secretaria General i del vicerectorat d’Estudis i Docència respecte a la revisió, custòdia i gestió documental de les proves d’avaluació en línia.
El Consell de Govern aprova l'informe de seguiment de 2019 del Pla d'Acció de Govern 2019-2022
El Consell de Govern ha aprovat l'informe de seguiment de 2019 del Pla d'Acció de Govern 2019-2022, del qual es desprèn, en la valoració del grau d’execució del Pla, que a la finalització de 2019 es trobaven en execució 133 de les 167 mesures compromeses (el 79,64 %). A més, el percentatge d’execució global, ascendeix al 34,37 %, un grau d’execució adequat al moment de la legislatura en què es fa el seguiment.
Pel que fa als indicadors quantitatius, es reflecteix en aquesta primera anualitat el seu mesurament corresponent al curs 2018/2019 (per a aquells que es mesuren per cursos acadèmics) o a la anualitat 2018, quan es tracta d’indicadors que es mesuren anualment.
Aquest mesurament inicial, de referència, permetrà analitzar l’evolució de l’acompliment de l’UJI en els pròxims anys, per tal de millorar.
L’UJI oferirà un Programa de Màster Transversal
El Consell de Govern ha aprovat l’oferta d’un nou programa de màster transversal (PMT) per l’estudiantat que, estant en possessió d'un títol de Grau o de Màster, desitgen dissenyar un currículum a mesura mitjançant la matrícula en diferents assignatures de diferents màsters universitaris oficials (sempre que existeixin places disponibles), amb el propòsit d’obtenir una visió més transversal de la formació.
Es tracta d'un programa flexible dirigit especialment a l'estudiant que no estigui interessat/a en un títol especifico de Màster Universitari, bé perquè persegueix el reciclatge o la formació contínua; bé perquè, malgrat tenir interès a accedir als estudis de doctorat (per al que necessita en alguns casos sumar els 60 ECTS que ofereix el màster per a obtenir els 300 ECTS necessaris per a l'accés, segons la legislació espanyola) prefereix una formació més transversal.
Poden matricular-se totes aquelles persones que estiguin en possessió d'un títol universitari, ja sigui de Grau, Llicenciatura, Enginyeria, Arquitectura, Diplomatura, Enginyeria Tècnica o Arquitectura Tècnica o un altre equivalent expedit per una institució d'educació superior de l'Espai Europeu d'Educació Superior (EEES) que faculten al país expedidor del títol per a l'accés a ensenyaments de màster o aquelles que estiguen en possessió d'un títol d'educació superior estranger que hagi estat homologat al títol que permet accedir als estudis de màster.
El llistat complet de les assignatures que es poden cursar es podrà consultar en el catàleg d'assignatures del programa de màster transversal. Les assignatures de Pràctiques i TFM no s'inclouen en el programa. Els màsters universitaris que estan inclosos en el programa són Química Sostenible; Tècniques Cromatogràfiques Aplicades; Química Aplicada i Farmacològica; Matemàtica Computacional; Sistemes Intel·ligents i Eficiència Energètica i Sostenibilitat.
L’UJI aprova les directrius acadèmiques dels estudis de grau per al curs 2020-2021 i les directrius acadèmiques dels estudis de màster per al curs 2020-2021
La Universitat Jaume I de Castelló ha aprovat les directrius acadèmiques dels estudis de grau per al curs 2020-2021 i les directrius acadèmiques dels estudis de màster per al curs 2020-2021. Tant en una com en una altra normativa les modificacions incorporades al nou document fan referència a les modificacions de matrícula i les anul·lacions parcials d’assignatures sense devolució de taxes (que es podran fer la primera quinzena de novembre i de març, en el cas d’assignatures de segon semestre).
A més a més, en el cas de les directrius de grau s’especifica que l’obtenció del certificat acadèmic oficial serà el signat digitalment i en el cas de les directrius de màster s’ha organitzat de nou tot l’apartat corresponent a la preinscripció que inclou aspectes com els requisits d’accés obligatoris; l’accés a l’assistent de preinscripció, el procediment, les vies d’accés i documentació, els resultats o les llistes d’espera.
El Consell de Govern aprova el nomenament de la catedràtica Rosa Ana Clemente com a professora emèrita
El Consell de Govern ha aprovat la proposta del Departament de Psicologia Evolutiva, Educativa, Social i Metodologia de nomenar la catedràtica Rosa Ana Clemente Estevan com a nova professora emèrita a partir del pròxim curs 2020-2021.
Així mateix, s'ha aprovat la proposta de renovació com a professors emèrits dels catedràtics Santiago Fortuño, de Literatura Espanyola, i Ricardo García Macho, de Dret Administratiu.
L’UJI concedeix 16 semestres sabàtics per al curs 2020/2021
El Consell de Govern ha aprovat la concessió de semestres sabàtics a 16 membres del personal docent i investigador de la Universitat Jaume I de Castelló. Professorat dels Departaments de Filosofia i Sociologia; Història, Geografia i Art; Ciències Agràries i del Medi Natural; Administració d’Empreses i Màrqueting; Química Física i Analítica; Enginyeria Mecànica i Construcció; Economia; Llenguatges i Sistemes Informàtics; Enginyeria i Ciència dels Computadors, i Filologia i Cultures Europees realitzaran estades, majoritàriament d’un semestre, a la Universitat de Múrcia; Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo, Morelia (Mèxic); Universitat de València; Universitat de Saragossa; Universitat del País Basc; Columbia University (Estats Units); Universitat de Sevilla; Universidad Técnica Federico Santa María (Xile); Universitat Politècnica de València; Centre de Desenvolupament d’Analog Devices a Espanya, Parc Científic de la Universitat de València; Universitat Complutense de Madrid; Steinbuch Centre for Computing (Alemanya); University of Nevada, Reno (Estats Units); Universidad Nacional tres de Febrero (Argentina); UNED, i Université de Lille (França).
L’UJI concedeix la Venia Docendi per al curs 2020/21
El Consell de Govern ha aprovat la concessió de la Venia Docendi per al curs 2020/21 a 116 membres del personal investigador de 23 departaments universitaris. La Venia Docendi és una autorització acadèmica de caràcter administratiu necessària per a impartir docència regular en títols oficials de l'UJI, per a qui no siga professor de la mateixa.
L’UJI aprova la convocatòria de 18 promocions de professorat
El Consell de Govern ha aprovat 18 sol·licituds de transformacions i promocions de places de professorat, d’acord amb els criteris del Document de Carrera Docent i Investigadora (DCDI), corresponent a la primera convocatòria ordinària de l’any 2020. En concret s’ha aprovat la transformació de set places per als cossos funcionaris docents i 11 places per al professorat contractat laboral.
La convocatòria d’aquestes places no està autoritzada al estar sotmesa a la taxa de reposició.
El Consell de Govern aprova el canvi de dedicació de cinc membres del professorat ajudant doctor
El Consell de Govern de l’UJI ha aprovat el canvi de dedicació docent de cinc membres del professorat ajudant doctor de les àrees de Fonament de l'Anàlisi Econòmica; Didàctica de la Matemàtica; Enginyeria Mecànica, i Organització d'Empreses de professorat ajudant doctor tipus I a tipus II.
El Consell de Govern aprova deu canvis d’adscripció d’àrea de coneixement del professorat
El Consell de Govern de l’UJI ha aprovat el canvi d’adscripció d’àrea de coneixement de vuit membres del professorat de la Unitat Predepartamental de Medicina que passen de l’àrea de Medicina a Microbiologia, Psiquiatria i Cirurgia. També canvien d'adscripció dos membres del professorat del Departament d'Economia que passen d'Història de les Institucions Econòmiques a Economia Aplicada, i d'Economia Aplicada a Fonaments de l'Anàlisis Econòmica.
L’UJI aprova la contractació i transformació de places de PDI ordinàries per a atendre les necessitats docents del curs 2020/2021El Consell de Govern ha aprovat les contractacions, transformacions i no renovacions del Personal Docent i Investigador (PDI) per a atendre les necessitats docents del curs 2020/2021 una vegada no renovats/transformats els contractes pels procediments extraordinaris.
L’acord contempla la convocatòria de 24 places de professorat ajudant i ajudant doctor (tipus I i II) i 34 places de professorat associat a més d’un professor visitant doctor. L’acord aprovat també inclou modificacions en la dedicació docent de professorat, així com la no renovació d’un total de 7 professors associats, un d'ells a petició pròpia.
D’altra banda, l’acord també contempla la convocatòria de 8 places de professorat associat assistencial en l’àmbit de Ciències de la Salut, i la no renovació d'una professora associada assistencial a petició pròpia.
L’UJI aprova la convocatòria de places de professorat dels cossos docents universitaris i de contractat doctor, proposta de perfils i la composició de les comissions de concursos d'accés i de les comissions de contractació
La Universitat Jaume I ha aprovat la convocatòria de 42 places de professorat dels cossos docents universitaris i de contractat doctor. En concret, la convocatòria inclou 2 places de catedràtic/a d’universitat als Departaments de Finances i Comptabilitat i Física, 29 de titular d’universitat als Departaments d’Economia, Enginyeria Mecànica i Construcció, Matemàtiques, Traducció i Comunicació, Psicologia Bàsica, Clínica i Psicobiologia, Enginyeria de Sistemes Industrials i Disseny, Finances i Comptabilitat, Ciències de la Comunicació, Enginyeria de Sistemes Industrials i Disseny, Pedagogia i Didàctica de les Ciències Socials, la Llengua i la Literatura, Medicina i Estudis Anglesos i 11 de contractat/da doctor/a per als Departaments d’Estudis Anglesos, Enginyeria Mecànica i Construcció, Traducció i Comunicació, Enginyeria de Sistemes Industrials i Disseny, Medicina, Ciències de la Comunicació, Pedagogia i Didàctica de les Ciències Socials, la Llengua i la Literatura, Psicologia Bàsica, Clínica i Psicobiologia i Administració d’Empreses i Màrqueting. Així mateix, s’ha aprovat la proposta de perfils i la composició de les comissions de concursos d'accés i de les comissions de contractació.
L’UJI convoca quatre places de professorat contractat doctor amb caràcter interí i aprova la corresponent modificació de la RLT del PDI
La Universitat Jaume I ha aprovat la convocatòria de quatre noves places de professorat contractat doctor amb caràcter interí i la corresponent modificació de la Relació de Llocs de Treball del PDI. Es tracta de places per als departaments d’Educació i Didàctiques; Història, Geografia i Art; Traducció i Comunicació, i Economia.
L'UJI aprova els barems específics per a concursos de professorat associat, ajudants doctors i professorat contractat doctor interí.
El Consell de Govern ha aprovat la proposta de barems específics per a concursos de professorat associat, ajudants doctors i professorat contractat doctor interí.
En concret, s’han aprovat els barems dels concursos de professorat associat de l'àrea de Psicologia Evolutiva i de l'Educació. Els barems tenen en compte diferents aspectes com ara l’activitat professional extrauniversitària, l’expedient, la investigació, la docència universitària o els coneixements de valencià i anglès, entre altres mèrits.
També s’ha aprovat els barems per als concursos de professorat ajudant doctor de les àrees d'Història Contemporània; Psicologia Evolutiva i de l'Educació, i d'ajudant de l'àrea de Dret Eclesiàstic de l'Estat. En aquests es tenen en compte aspectes de l’expedient, formació, investigació, docència universitària, coneixements de valencià i anglès i altres mèrits.
Per últim, s’han aprovat els barems per als concursos de professorat contractat doctor amb caràcter interí de l'àrea d'Història Antiga. Els barems compten aspectes com ara la formació acadèmica i professional; la investigació; la docència universitària; els coneixements de valencià i d’anglès i altres mèrits.
L’UJI aprova la modificació de l’RLT del PDI
El Consell de Govern ha aprovat la modificació de la Relació de Llocs de Treball del Personal Docent i Investigador que contempla la creació de dues places de catedràtic/a d’universitat; 29 de titular d’universitat; 18 de professorat ajudant/da doctor/a tipus I i II; 4 de professorat contractat/da doctor/a; 6 d’ajudant/da i 1 de professorat visitant. A més a més, s’aprovat la modificació de 10 places, 5 de professorat contract/da doctor/a i 5 d’ajudant/a doctor/a tipus II.
El Consell de Govern aprova la modificació del reglament dels concursos d'accés a cossos de funcionariat docent i dels concursos de selecció de professorat contractat doctor
El Consell de Govern ha aprovat la modificació del reglament que regula el procediment per als concursos d'accés a cossos de funcionaris docents universitaris i els concursos de selecció de professorat que siguen convocats per la Universitat Jaume I.
A més d’incloure la nova normativa vigent, el reglament contempla, entre les modificacions, la presentació telemàtica de sol·licituds en el Registre Electrònic de la Universitat o, alternativament, per qualsevol dels procediments esmentats a la Llei 39/2015 d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en el termini mínim de vint dies hàbils comptadors a partir del dia següent al de la data de la publicació de la convocatòria en el BOE, així com la publicació de les resolucions corresponents a la convocatòria en el Tauler d’Anuncis Oficials de la Universitat Jaume I. Per últim, també es contempla la possibilitat que tant la constitució de la comissió, com la presentació de les persones candidates i la realització de les proves es puguen realizar per mitjans telemàtics en la sala pública de videoconferencia habilitada al efecte, garantint la identitat i les intervencions dels participants i, amb idèntiques garanties que les proves realitzades de manera presencial. En aquests casos, la provisió de places també es realitzarà per mitjans electrònics.
L'UJI aprova la concessió d'una llicència superior a tres mesos
El Consell de Govern de l’UJI ha aprovat la concessió d'una llicència superior a tres mesos per a realitzar una estada fora de la universitat a un professor del Departament d’Enginyeria de Sistemes Industrials i Disseny. L’estada es realitzarà a la Universitat de Sevilla.
El Consell de Govern aprova el procediment de defensa de tesis en línia en la Universitat Jaume I
El Consell de Govern ha aprovat l'acord que regula la possibilitat de realitzar l’acte públic de defensa de la tesi doctoral en línia.
La pròxima finalització de l'estat d'alarma i de retorn gradual a l'activitat que estan planificant les autoritats dibuixa un horitzó de nova presencialitat en l’activitat universitària. Durant aquesta nova etapa són previsibles restriccions a la mobilitat en l’àmbit estatal i internacional del professorat universitari, el retard en la incorporació a l’activitat del personal investigador que pertany a col·lectius vulnerables per la malaltia COVID-19 o les recomanacions per al teletreball durant un període prolongat de temps. Circumstàncies totes elles que, pel període de temps en què duren els efectes de la pandèmia, dificultaran la constitució de manera presencial dels tribunals que han d’avaluar la qualitat de les tesis doctorals i, per tant, impossibilitaran el normal desenvolupament de l’acte públic de defensa i de l’obtenció del títol de doctorat.
Aquest acord estableix que l’acte en línia es realitzarà mantenint idèntiques garanties de publicitat i de qualitat que són d’aplicació en les defenses presencials. Així mateix, contempla les qüestions relatives a la recollida i tractament de dades per a garantir l’adequada identificació de les persones participants en l’acte de defensa o la gravació de la sessió. També es regulen aspectes relacionats amb les garanties de confidencialitat en les deliberacions posteriors que han de conduir a la qualificació de la tesi i l’obtenció, si escau, de la menció de cum laude i la proposta per a premi extraordinari.
El Consell de Govern aprova la proposta de modificació de la memòria de verificació del Doctorat en Economia i Empresa
El Consell de Govern ha aprovat la proposta de modificació de la memòria de verificació del Doctorat en Economia i Empresa.
Aquesta modificació és fruit dels informes emesos per l'Agència Valenciana d'Avaluació i Prospectiva (AVAP) durant el procés de renovació de l'acreditació del títol. A banda de l'actualització de les dades institucionals, la proposta incorpora informació actualitzada sobre l'activitat científica del personal que hi participa. El programa s’estructura al voltant de tres línies d’investigació: economia, finances i comptabilitat i administració d’empreses amb un total de 67 investigadors i investigadores, dels quals el 88% tenen reconeguda la seua activitat investigadora amb un sexenni vigent de la CNEAI.
També s'ha aprofitat per adaptar les activitats formatives al model educatiu de doctorat de la Universitat Jaume I. Així, es preveu que el personal investigador en formació acredite la seua capacitat per a la redacció d'una publicació científica, la participació en “workshops“ relacionats en economia i empresa i la realització d'un mínim de 30 hores de formació dins del programa de formació transversal de l'Escola de Doctorat amb caràcter previ a l'autorització de la defensa de la tesi doctoral.
La modificació també arreplega diferents canvis normatius interns, com ara la normativa de permanència en els estudis o el codi de bones pràctiques de l'Escola de Doctorat, aprovats amb posterioritat a la implantació dels estudis.
A més de l’actualització de les dades institucionals i de la normativa de permanència en els estudis, s’ha actualitzat la taula de personal que hi participa i s’ha adaptat les activitats formatives al model educatiu de doctorat de la Universitat Jaume I. També es contempla la inclusió de la Guia de bones pràctiques de l'Escola de Doctorat i l’actualització de la informació sobre qualitat que figura en la memòria de verificació i els indicadors per obtenir les taxes d’eficiència, graduació i abandonament.
L’UJI aprova la modificació de la memòria de verificació del Programa de Doctorat en Ciències
El Consell de Govern ha aprovat la modificació de la memòria de verificació del Programa de Doctorat. Aquesta modificació és fruit dels informes emesos per l'Agència Valenciana d'Avaluació i Prospectiva (AVAP) durant el procés de renovació de l'acreditació del títol. A banda de l'actualització de les dades institucionals, la proposta incorpora informació actualitzada sobre l'activitat científica del personal que hi participa. El programa s’estructura al voltant de vuit línies d’investigació: física aplicada i òptica, fisiologia vegetal i ciències del medi natural, producció vegetal, química analítica, química física, química orgànica, química inorgànica i matemàtiques amb un total de 98 investigadors i investigadores, dels quals el 96% tenen reconeguda la seua activitat investigadora amb un sexenni vigent de la CNEAI. La modificació contempla la reducció en l’oferta de places de nou ingrés que ara passa a ser de 45.
També s'ha aprofitat per adaptar les activitats formatives al model educatiu de doctorat de la Universitat Jaume I. Així, es preveu que el personal investigador en formació acredite la seua capacitat per a la redacció d'una publicació científica, i la realització d'un mínim de 30 hores de formació dins del programa de formació transversal de l'Escola de Doctorat amb caràcter previ a l'autorització de la defensa de la tesi doctoral.
La modificació també arreplega diferents canvis normatius interns, com ara la normativa de permanència en els estudis o el codi de bones pràctiques de l'Escola de Doctorat, aprovats amb posterioritat a la implantació dels estudis.
A més de l’actualització de les dades institucionals i de la normativa de permanència en els estudis, s’ha actualitzat la taula de personal que hi participa i s’ha adaptat les activitats formatives al model educatiu de doctorat de la Universitat Jaume I. També es contempla la inclusió de la Guia de bones pràctiques de l'Escola de Doctorat i l’actualització de la informació sobre qualitat que figura en la memòria de verificació i els indicadors per obtenir les taxes d’eficiència, graduació i abandonament.
L’UJI modifica diferents convocatòries del Pla de promoció de la investigació de la Universitat Jaume I
El Consell de Govern ha aprovat la modificació de diferents convocatòries del Pla de promoció de la investigació de la Universitat Jaume I.
La declaració pel Govern d’Espanya de l’estat d’alarma per a la gestió de la situació de crisis sanitària ocasionada per la COVID-19, acordada mitjançant el Reial decret 463/2020, de 14 de març, ha causat problemes en l’activitat investigadora i de transferència de coneixement dels grups i instituts d’investigació de l’UJI, com ara interrupcions en els subministraments científics, dificultats en l’obtenció de mostres i en la realització d’experiments, restriccions a la mobilitat en l’àmbit estatal i internacional i retards en la celebració de congressos, intercanvis i reunions científiques. Aquestes circumstàncies fan preveure que l’activitat que s’ha vist interrompuda no podrà tornar a un cert grau de normalitat fins als últims mesos de l’any.
Per a fer front a totes aquestes qüestions, i amb la finalitat d’evitar que l’activitat d’R+D+I, fonamental en el marc de l’emergència sanitària, es ressenta en un major grau, aquesta modificació contempla la pròrroga del període d’execució actual dels projectes i ajudes que es desenvolupen a l’empara de determinades convocatòries del Pla de promoció de la Investigació (ajudes de projectes d’investigació científica i desenvolupament tecnològic, ajudes a grups d’investigació, ajudes per a estades temporals del personal investigador en altres centres d’investigació i ajudes postdoctorals per a la incorporació de personal investigador).