L'UJI mobilitza més de dues-centes persones en un innovador simulacre interdisciplinari d'atenció sanitària en catàstrofes i accidents múltiples

16/12/2021 | FCS

Dos vehicles han col·lidit entre les pistes d'atletisme i l'edifici Walhalla del campus de la Universitat Jaume I. El conductor d'un dels vehicles ha perdut el control del cotxe en patir un infart i ha impactat sobre dues taules de la terrassa d'una cafeteria prop del vial. Cinc persones han resultat ferides, entre elles dos xiquets i una dona embarassada, a més de diversos testimonis que pateixen d'ansietat després de presenciar l'accident. El segon vehicle ha impactat sobre un grup de cinc ciclistes que anaven per la mateixa via, però en sentit contrari.

La trucada al 112 ha donat inici a aquest innovador simulacre interdisciplinari d'atenció sanitària, organitzat pel Grup d'Innovació Educativa en Infermeria, Medicina i Psicologia (ECLIBAP) que coordina el professor Eladio Collado, i en el qual han participat més de dos centenars de persones: 90 alumnes, 12 membres del professorat  i un centenar de persones més de l'Agència Valenciana de Seguretat i Resposta a les Emergències, Bombers i Policia Local de Castelló,  el Servei d'Emergències Sanitàries de la Comunitat Valenciana i un equip d'intervenció psicosocial amb personal de l'UJI i Creu Roja Castelló.

Al costat del professorat i estudiantat de la Facultat de Ciències de la Salut, han participat professionals de l'Observatori Psicosocial de Recursos en Situacions de Desastre (OPSIDE) i de l'Oficina de Prevenció i Gestió Mediambiental de la Jaume I, a més dels serveis d'emergència, seguretat i rescat ja esmentats. La formació prèvia realitzada fa uns dies, ha comptat amb la participació de Nicolás Sojo, infermer del SAMU i membre del grup ECLIBAP, i Carolina de Toro, metgessa coordinadora del CICU a Castelló, entre altres. L'activitat ha comptat també amb la maquilladora professional Alba Sánchez Orús, qui ha treballat en pel·lícules i sèries de ficció.

L'activitat ha permès a l'alumnat dels últims cursos de les tres titulacions posar a prova la seua formació en catàstrofes i accidents múltiples amb l'acompliment de tres rols: víctimes o testimonis, professionals actius i observadors actius. El simulacre s'ha muntat en un escenari fictici amb un vial de dos carrils i una cafeteria amb terrassa i ha comptat amb servei de maquillatge i direcció d'escena per a coordinar les intervencions. Després de l'incident, al costat del lloc del sinistre s'han establit diferents zones d'actuació: extracció, triatge, assistència a persones ferides, evacuació, comandament avançat, atenció psicosocial i premsa.

Fotonotícia

Informació proporcionada per: Facultat de Ciències de la Salut