«Llei 2/2023, un canvi de paradigma en la lluita contra la corrupció»

12/05/2023 | FCJE

La Universitat Jaume I de Castelló va acollir la jornada "Llei 2/2023, un canvi de paradigma en la lluita contra la corrupció. Impacte a la Comunitat Valenciana". L'esdeveniment va reunir destacats experts i professionals per a analitzar els aspectes positius i els reptes de futur que planteja aquesta nova llei en la lluita contra la corrupció.

La jornada va començar amb una benvinguda institucional a càrrec de Cristina Pauner Chulvi, secretària general de la Universitat Jaume I, i Teresa Clemente, directora adjunta i Assumptes Jurídics de l'Agència Valenciana Antifrau.

Durant les intervencions, Teresa Clemente, en referència al preàmbul de la Llei, va destacar que "la corrupció s'ampara en l'opacitat, desvirtua l'essència de la democràcia i perverteix el sistema democràtic al servei de les regles del joc de la democràcia per disposar de les institucions públiques i de tot allò que és públic en benefici particular o personal". A més, va afegir que "qui denuncia no és un chivato ni un delator, sempre actua en defensa de l'interès general, que és l'interès de tots".

Per la seua banda, Cristina Pauner, va afirmar: "La ciutadania ha d'entendre què és la corrupció i ha d'estar convençuda que no es pot tolerar la corrupció en cap grau, per molt ínfima que puga semblar". També va ressaltar que "una gran part de la societat espanyola pensa que la millor forma d'èxit econòmic és mantenir contactes i cultivar-los, el que evidencia que encara hi ha molt de treball per fer. Aquesta llei otorga el reforç institucional a aquelles persones que s'atreveixen a denunciar".

Després, es van abordar temes com els sistemes d'informació en la Llei 2/2023 i la implantació d'un canal de denúncies, amb les intervencions de Jorge Viguri, professor de Dret Constitucional de la mateixa universitat, Gustavo Segura, director d'Anàlisi i Investigació de l'Agència Valenciana Antifrau, i Javier Alama, cap de servei de Sistemes d'Informació de l'Agència Valenciana Antifrau.

La jornada va culminar amb una taula rodona en la qual es van debatre els reptes de futur que hauran d'afrontar les entitats locals davant la nova llei, amb la participació de Vicente L. Miravet, secretari-interventor de l'Ajuntament de Genovés i secretari de COSITAL València, i Marina Lázaro, secretària-interventora d'administració local de l'Ajuntament de Castelló. La taula rodona va ser moderada per Jaime Clemente, professor de Dret Constitucional de la Universitat Jaume I.

Pauner va agrair la presència dels ponents i va felicitar l'organització de la jornada, que va contribuir a un debat constructiu i enriquidor sobre el canvi de paradigma en la lluita contra la corrupció a la Comunitat Valenciana.

Amb aquesta jornada, la Universitat Jaume I de Castelló ha demostrat una vegada més el seu compromís amb la promoció de valors ètics i la transparència en la gestió pública. La nova Llei 2/2023 suposa un pas important en la lluita contra la corrupció i les institucions valencianes estan treballant conjuntament per a garantir la seua correcta aplicació i combatre aquesta pràctica que mina els fonaments de la democràcia.
Informació proporcionada per: Facultat de Ciències Jurídiques i Econòmiques