Al maig passat va tenir lloc la primera trobada internacional sobre salut mental d'investigadores i investigadors, on diverses aportacions van fer visible l'alta incidència de malalties mentals, especialment depressió, en l'àmbit acadèmic. La sobrecàrrega de treball i d'estrès, unida en alguns casos a la violència estructural que pateixen dones i grups minoritzats, té conseqüències que comencen a adquirir dimensions de crisi. Des del mateix àmbit acadèmic, sorgeixen iniciatives per remeiar la situació. Conscient del problema i del seu abast, el Deganat de la Facultat de Ciències Humanes i Socials organitza una conferència-taller en què es presentarà la problemàtica i s'oferirà a les investigadores i investigadors del nostre centre una sèrie de recursos que els permeten assegurar la qualitat del seu treball i de la seua salut.
La conferència consistirà en una part teòrica que tractarà com pot ajudar l'educació emocional a millorar la salut i el benestar de les investigadores, els investigadors i l'alumnat de programes de màster i doctorat. En la segona part, es duran a terme dinàmiques i activitats pràctiques basades en l'educació emocional per ajudar els participants a augmentar la sostenibilitat del seu esforç i del seu treball.
Konstanze Schoeps, de la Universitat Europea de València, treballa en la implementació de programes d'educació emocional per a la millora de la salut i benestar en l'àmbit escolar i acadèmic. La ponent desenvolupa la seua recerca en les competències socioemocionals que són essencials per al desenvolupament integral de la persona. La capacitat de percebre, identificar, expressar, comprendre i gestionar les pròpies emocions de manera adaptativa és essencial per poder prendre decisions responsables, relacionar-se amb els altres i aconseguir l'èxit personal i professional. Konstanze Schoeps és Doctora en Psicologia per la Universitat de València i membre del grup de recerca EMINA - Educant en Emocions en Infància i Adolescència. Durant els últims anys ha coordinat i impartit tallers i cursos informatius i pràctics sobre l'educació emocional en el context educatiu, dels quals destaca el programa 'Educació Emocional a Docents: Experimentar per Transmetre'. La seua línia d'investigació principal se centra en el desenvolupament socioemocional dels docents per alleujar l'estrès en el treball (burnout) i fomentar el seu benestar. Ha realitzat estades a Alemanya (Humboldt Universität Berlin, Freie Universität Berlin, Ernst-Moritz-Arndt-Universität Greifswald) i als EUA (Wisconsin University-Madison). La Dra. Schoeps compagina la seua activitat acadèmica i investigadora amb la pràctica clínica.
Schoeps, K., Tamarit, A., González, R., & Montoya-Castilla, I. (2019). Las competencias emocionales y la autoestima en la adolescencia: impacto sobre el ajuste psicológico. Revista de Psicología Clínica Con Niños y Adolescentes., 6(1), 51–56. https://doi.org/10.21134/rpcna.2019.06.1.7
Schoeps, K., de la Barrera, U., & Montoya‐Castilla, I. (2019). Impact of emotional development intervention program on subjective well-being of university students. HIgher Education. https://doi.org/10.1007/s10734-019-00433-0
Schoeps, K., Tamarit, A., de la Barrera, U., & González Barrón, R. (2019). Effects of emotional skills training to prevent burnout syndrome in schoolteachers [Efectos de un entrenamiento en habilidades emocionales para prevenir el síndrome de burnout en profesores]. Ansiedad y Estrés, 25(1), 7–13. https://doi.org/10.1016/j.anyes.2019.01.002
Schoeps, K., Montoya-Castilla, I., & Raufelder, D. (2019). Does Stress Mediate the Association Between Emotional Intelligence and Life Satisfaction During Adolescence? Journal of School Health, 89(5), 354–364. https://doi.org/10.1111/josh.12746
Schoeps, K., Villanueva, L., Prado-Gascó, V. J., & Montoya-Castilla, I. (2018). Development of Emotional Skills in Adolescents to Prevent Cyberbullying and Improve Subjective Well-Being. Frontiers in Psychology, 9(2050). https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.02050