Estudiantat i professionals de l’arquitectura i l’enginyeria elaboren propostes per a promoure l'arquitectura circular a la Universitat Jaume I

17/11/2022 | ESTCE

La Càtedra d'Arquitectura Circular de la Universitat Jaume I, amb el suport de la Vicepresidència Segona i la Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, ha celebrat l'11 i 12 de novembre la I Marató d'Arquitectura Circular amb el lema «Desmunta i reconstrueix una éBRICKhouse més sostenible i circular».

L'objectiu de l'activitat ha sigut fomentar la reflexió i difusió de l'aplicació dels conceptes de sostenibilitat i circularitat en l'àmbit de l'arquitectura entre els participants. Al llarg de les dues jornades, estudiantat de batxillerat, grau i doctorat ha treballat en equips al costat de professionals de l'arquitectura i l'enginyeria sobre diferents reptes vinculats a aquests conceptes, com ara la rehabilitació, la industrialització i la desconstrucció.

Durant la jornada del divendres, es van realitzar tallers per a fomentar el treball en equip, la creativitat i la comunicació. Posteriorment, també es van donar diverses xarrades tècniques sobre els principis de l'arquitectura circular i l'edifici objecte d'estudi, l’éBRICKhouse, un prototip d'habitatge sostenible creat en 2014 per l'UJI i la Via University College de Dinamarca per al concurs Solar Decathlon Europe. La sessió del dissabte va començar amb algunes píndoles formatives per a continuar amb el treball dels equips en l'elaboració de les seues propostes, que es van presentar en finalitzar la jornada.

El jurat ha destacat la gran creativitat i definició tècnica de les propostes, entre les quals s'han presentat solucions de desconstrucció, rehabilitació i propostes socials. Algunes propostes de caràcter més tècnic s'han centrat en solucions de rehabilitació o desconstrucció de l'habitatge per a adequar-la a les noves necessitats, mentre que altres equips han posat més l'accent en el vessant social, proposant nous usos o sistemes industrialitzats per a resoldre problemes socials.

El primer premi ha correspost a la proposta denominada «Barri intergeneracional» en la qual es proposa la redefinició de l’éBRICKhouse per a convertir-la en un sistema industrialitzat adaptable a les necessitats canviants dels habitatges al llarg del temps, així com per a respondre a la falta d'habitatge per a joves, i a la disponibilitat d'habitatges adequats per a persones majors.

Els dos segons premis han correspost al treball «Fun + Nel + DEc», una proposta de desconstrucció de l'habitatge amb la reutilització de tots els seus materials per a usos amb alt valor afegit, i a la proposta «éBRICKhouse 2.0» en la qual es rehabilita l'habitatge per a fer front a tots els reptes del canvi climàtic i crisi energètica i sanitària.

Més enllà dels premis atorgats, els participants han manifestat la seua satisfacció per l'experiència viscuda que els ha permès compartir pràctiques i adquirir nous coneixements gràcies al treball en equips interdisciplinaris i al suport de mentors experts en els àmbits de l'arquitectura, enginyeria, energia i creativitat.