10/10/2016 | SCP

La professora de Psicologia Bàsica de la Universitat Jaume I (UJI) Dolors Girbau ha creat un nou marcador clínic en llengua castellana per avançar en la diagnosi de la patologia coneguda com trastorn específic del llenguatge, que afecta entre el 6% i el 7% dels xiquets menors de set anys. Les conclusions de la recerca amb la qual s’ha validat aquest nou procediment per a nens i nenes amb edats compreses entre vuit i deu anys es publiquen en la revista First Language.

El trastorn específic del llenguatge (TEL) incideix en les capacitats orals dels nens, tant a nivell expressiu –vocabulari limitat, estructures morfosintàctiques simples o errònies, etc.– com de comprensió. A més, sol anar acompanyat d’un dèficit de memòria a curt termini. «És fonamental detectar com més prompte millor aquesta patologia a fi de posar en marxa tractaments adients, per a la qual cosa també han de descartar-se, en primer lloc,  possibles dèficits d’audició i de la capacitat intel·lectual», apunta Girbau.

El treball dirigit per la investigadora de l’UJI va consistir en el disseny d’un tipus de test, anomenat Non-word Repetition Task (NRT), que es va administrar a 40 xiquets de Castelló, 20 dels quals de control. «El treball de camp consistia a presentar un model de paraules fictícies amb característiques especials –diferent nombre de síl·labes o combinació diversa de fonemes, entre d’altres– a una mostra infantil, la qual havia de repetir cada pseudoparaula», afirma la professora. Els participants infantils amb TEL de 8 a 10 anys van obtenir un percentatge significativament inferior de pseudoparaules repetides correctament respecte als controls d’igual edat; els errors s’incrementaven a mesura que augmentava el nombre de síl·labes de la pseudoparaula. A ambdós grups d’estudiants de primària se’ls va administrar una exhaustiva bateria de tests psicolingüístics, a més d’un test d’intel·ligència i audiometries.

El mateix grup de recerca va publicar, amb anterioritat, altres dades sobre aquesta tasca (NRT) en mostres infantils hispanoparlants de Nova York, tot obtenint resultats similars. L’estudi es va realitzar en col·laboració amb el catedràtic Richard G. Schwartz del Centre de Postgrau de la Universitat City de Nova York. Els esmentats treballs de recerca, en paraules de Dolors Girbau, «demostren les limitacions en la memòria de treball, a curt termini, que sol mostrar la població amb TEL en diverses llengües, amb la qual cosa es presenta un nou marcador clínic en llengua castellana. Aquesta tasca de repetició de pseudoparaules «ajudarà també a millorar el diagnòstic de TEL en la població hispanoparlant», afegeix.

La professora de l’UJI, Dolors Girbau, amb el seu equip, també va donar a conèixer resultats sobre altres marcadors clínics de TEL, tot incloent estudis de ressonància magnètica que van demostrar un menor volum de matèria gris o blanca en àrees cerebrals relacionades amb el llenguatge oral o la lectura. En l’actualitat, estan treballant en estudis de ressonància magnètica funcional i potencials evocats, que permetran seguir avançant en el coneixement de les bases neurocognitives del TEL. Amb aquestes dades, s’espera poder millorar el diagnòstic i tractament d’aquesta patologia del llenguatge oral, que a voltes acaba afectant la lectura. Precisament aquesta comorbilitat va ser demostrada en el citat estudi de ressonància magnètica, on es van presentar les bases neuroanatòmiques en mostres infantils amb TEL acompanyat de dèficits de lectura, els resultats del qual es van publicar a Neuropsychologia.

Dolors Girbau és professora del Departament de Psicologia Bàsica, Clínica i Psicobiologia de l’UJI. És doctora en Psicologia per la Universitat de Barcelona i màster en Logopèdia per la Universitat Autònoma de Barcelona. Va dirigir el Màster en Logopèdia de l’UJI durant set anys. Ha col·laborat amb grups de recerca de Nova York i ha sigut investigadora principal de diversos projectes de recerca, finançats pel Ministeri d’Educació, el Ministeri de Sanitat i UJI-Bancaixa. Les seues línies de recerca actuals es relacionen amb les bases neurocognitives del TEL i el bilingüisme.

Girbau Massana, Dolors. “The Non-word Repetition Task as a clinical marker of Specific Language Impairment in Spanish-speaking children”. First Language (2016), v. 36, n. 1, pp. 30-49. DOI: 10.1177/0142723715626069

Altres notícies d'investigació:

L’UJI descriu un complex procés d’intrusió marina a la Plana de Castelló

Una recerca amb participació de l’UJI demostra que el consum de làctics no s'associa amb un increment del risc cardiovascular

L’UJI participa en la creació del mapa de la recerca en comunicació de l’àmbit estatal