L’UJI lidera per primera vegada una COST Action europea amb l’objectiu de desenvolupar nanofluids per al transport de calor

16/05/2016 | SCP

El professor Enrique Juliá del Departament d’Enginyeria Mecànica i Construcció de la Universitat Jaume I ha sigut elegit coordinador de la COST Action Overcoming Barriers to Nanofluids Market Uptake (NANOUPTAKE) que va ser una de les 40 propostes seleccionades per l'Associació per a la Cooperació Europea en Ciència i Tecnologia i finançades per la Unió Europea entre més de 400 projectes presentats.

NANOUPTAKE està centrat en el desenvolupament de fluids de transport de calor i emmagatzemament tèrmic avançat mitjançant la utilització de nanotecnologia (nanofluids), amb l’objectiu de crear una xarxa europea per fomentar l’ús d’aquests materials i augmentar així l’eficiència dels sistemes d’intercanvi tèrmic. L’acció s’ha iniciat a principis d’aquest mes de maig de 2016 i s’estendrà fins al mes d’abril de 2020 amb un pressupost aproximat de 120.000 euros per any.

En l’acció participen 35 grups d’investigació de 19 països amb representació d’universitats, centres d’investigació i  empreses del sector. Les activitats previstes per al primer any inclouen estades d’investigació en altres centres europeus, una trobada a la Jaume I al mes d’octubre que comptarà amb més de 85 participants i una training school de què es beneficiarà l’alumnat en formació.

Els nanofluids són una de les tecnologies energètiques prioritàries de la Unió Europea en la recerca de sistemes d’energia més segura, neta i eficient i respectuosa amb el medi ambient i l’ús eficient de recursos i matèries primeres. Actualment existeixen algunes aplicacions comercials, però la majoria de nanofluids es troben en un nivell de preparació tecnològica que requereixen una investigació coordinada per superar les barreres de les aplicacions comercials.

COST és l'Associació per a la Cooperació Europea en Ciència i Tecnologia (www.cost.eu). La seua missió és fomentar la col·laboració europea en R+D i porta funcionant des de 1971. Actualment es finança a través del programa H2020 i s'organitza a través de COST Actions, que són accions de coordinació i networking agrupades en diferents temes mitjançant xarxes temàtiques.

Altres notícies d'investigació:

L'empresa Biótica obté finançament europeu per comercialitzar el sistema de detecció en línia de legionel·la

La recerca de l'origen de l'ídol calcolític d'Artana trau a la llum un jaciment musulmà en aquesta localitat