El director de l’AVAP destaca la necessitat de reforçar la coordinació per a l’adequada formació i avaluació en competències

09/11/2017 | SCP

•  jneu-inaugural VI_JNEU_17DLL06_in

FOTO: Damián LLorens

El director de l’Agència Valenciana d’Avaluació i Prospectiva, Salvador Palazón, ha destacat la coordinació, la revisió de les competències de les titulacions i un bon disseny dels treballs final de grau i màster com algunes de les claus per a l’adequada formació en competències i la seua avaluació en la conferència inaugural de la «VI Jornada Nacional sobre Estudis Universitaris i el II Taller d'Innovació Educativa».

En la seua intervenció, Palazón ha destacat que el professorat és el principal agent del procés educatiu, després de l’estudiantat, i ha de treballar per a ajudar-li a assolir les competències. Per aconseguir aquest objectiu, el director de l’AVAP ha incidit en «la necessitat de reforçar la coordinació vertical i horitzontal, no tan sols per a evitar la duplicitat de continguts sinó per a dissenyar instruments d’avaluació que contribuisquen a l’adquisició progressiva de competències i que eviten la sobrecàrrega de treball a l’estudiantat o la repetició de proves innecessàries». No obstant, també ha assenyalat que el procés d’avaluació de l’adquisició per competències està alterat encara pel model educatiu tradicional i «seguirà alterat perquè les plantilles estan congelades i no està entrant a la universitat gent jove amb una nova visió i formació per a treballar en aquesta línia».

D’altra banda, el director de l’AVAP ha posat de relleu la importància de dissenyar el Treball Final de Grau i Màster, sobretot el procés de valoració i avaluació, perquè l’alumne haja de demostrar que ha adquirit les competències. «Si no es dóna res al professorat per tutoritzar i estar als tribunals cada vegada dedica menys temps a aquestes tasques i, justament, ens estem desprenent dels elements que permeten demostrar si estem treballant les competències adequadament i si estem ajudant a l’estudiant a assolir-les i demostrar-les», ha afirmat.

Pel que fa a les competències establertes en les titulacions, ha assenyalat que seria convenient revisar-les, sense esperar al procés de renovació, per a analitzar si encara són totes viables o cal modificar-les i com es poden introduir en el procés formatiu perquè s’adquirisquen progressivament. En aquesta línia, el director de l’AVAP ha explicat que les agències estan per a comprovar que les universitats estan fent bé el seu treball i ajudar-les a fer-ho millor, no per a substituir-les. «La universitat és la responsable del títol i de dissenyar les estratègies perquè es puguen assolir els objectius i, si detecta disfuncions, deu ser qui establisca les mesures per a resoldre-les amb els seus recursos disponibles. Les recomanacions de l’agència són simplement una ajuda», ha apuntat.

La jornada està promoguda pel Vicerectorat d'Estudis i el Vicerectorat d'Estudiants, Ocupació i Innovació Educativa, i compta amb el suport dels quatre centres de l’UJI i la col·laboració de la Unitat de Suport Educatiu i l’Oficina d’Estudis.

Fotografies