L’UJI, el CSIC i la Universitat de Pavia patenten compostos que mostren una potent activitat anticancerosa en línies de cèl·lules tumorals de mama i còlon

16/02/2017 | SCP

La Universitat Jaume I de Castelló (UJI), el Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) i la Universitat de Pavia (UP) han patentat nous compostos amb una potent activitat anticancerosa en línies de cèl·lules tumorals de mama i còlon que presenten una baixa toxicitat en cèl·lules sanes, el que pot disminuir notablement els efectes secundaris durant el tractament de quimioteràpia. A més, els nous compostos també poden inhibir l’expressió d’oncogèns (gens que predisposen al càncer) bloquejant la generació de telomerasa i d’altres proteïnes relacionades amb l’activitat tumoral.

En opinió de l’investigador de la Jaume I Miguel Carda Usó, un dels aspectes més interessants dels nous compostos és la presència de parts de sucre en la seua estructura química que «facilita l’entrada en les cèl·lules canceroses, permet arribar fins als cromosomes i impedeix a la telomerasa conferir immortalitat a aquestes cèl·lules».

Com explica la investigadora castellonenca Eva Falomir, responsable de les anàlisis biològiques, «aquests compostos actuen contra els telòmers, unes estructures dels cromosomes que es van escurçant en cada divisió cel·lular. Quan l’escurçament és molt perllongat la cèl·lula envelleix i mor. Això és natural, però en les cèl·lules canceroses l’escurçament no es produeix perquè un enzim, la telomerasa, impedeix l’escurçament dels telòmers, amb la qual cosa les cèl·lules tumorals no envelleixen i es tornen immortals, per això és tan difícil combatre-les».

Es tracta d’una encoratjadora troballa que s’emmarca en les noves estratègies terapèutiques en oncologia dirigides a boicotejar els mecanismes dels quals se serveixen les cèl·lules tumorals per a la seua proliferació descontrolada. El grup d’investigadors i investigadores de l’Institut de Parasitologia i Biomedicina del CSIC, el Grup de Síntesi Orgànica de l’UJI i el Departament de Química de la UP han dissenyat una sèrie de xicotetes molècules o lligams que, en unir-se als G-quàdruplexs (estructures no canòniques d’ADN o ARN), regulen a la baixa l’expressió d’una varietat de gens, causant efectes inhibidors en el creixement cel·lular aberrant.

«Abans –explica Carda– els tractaments antitumorals eren molt poc específics i provocaven efectes secundaris en altres parts del cos no afectades pel tumor. En l’actualitat s’estan cercant tractaments més específics per a cada tipus de càncer, i aquests nous compostos podrien aplicar-se a teràpies personalitzades que disminuïren els efectes secundaris dels tractaments oncològics». Així ho explica la investigadora Eva Falomir, qui ressalta com una de les conseqüències directes la selectivitat dels nous compostos cap a les cèl·lules tumorals perquè «les cèl·lules sanes, en comptar amb menys proporció de proteïnes de transport, incorporen poca quantitat de compostos anticancerosos i es veuen menys afectades».

Els compostos dissenyats poden ser la base per al desenvolupament de fàrmacs oncològics d’alta selectivitat i baixa toxicitat, perquè han demostrat una alta eficiència per a matar cèl·lules canceroses, han mostrat una baixa toxicitat en cèl·lules no tumorals, i la seua síntesi és senzilla, s’aconsegueix només en tres etapes de reacció a partir de materials de partida accessibles i amb rendiments notables.

Un altre dels aspectes innovadors d’aquestes molècules és que es dirigeixen a una nova línia d’investigació de gran potencial, els G-quàdruplex, considerats dianes terapèutiques emergents en oncologia pel seu paper clau en la replicació i traducció de l’ADN. La tecnologia és útil per a la indústria farmacèutica, específicament per les empreses dedicades al desenvolupament, fabricació i comercialització de tractaments per al càncer. De moment, s’han realitzat proves d’eficàcia in vitro i estudis de toxicitat amb resultats positius, en espera de poder iniciar els assajos clínics.

M. Arévalo-Ruiz, E. Belmonte-Reche, F. Doria, A. De Rache, J. Campos-Salinas, R. Lucas, E. Falomir, M. Carda, J. M. Pérez-Victoria, J-L. Mergny, M. Freccero, J. C. Morales
Synthesis, binding properties and differences on cell uptake of G-quadruplex ligands based on carbohydrate naphthalene diimide conjugates.
Chem. Eur. J. 2017, DOI:10.1002/chem.201604886.

Videonotícia