10/06/2016 | SCP

•  contratos-reciplasa _MG_1614in

Acte de signatura dels contractes. FOTO: Àlex Pérez

La Universitat Jaume I i Reciplasa (Reciclats de Residus La Plana, S.A.) han signat avui, 9 de juny de 2016, dos contractes de recerca que permetran realitzar un control de contaminants orgànics en aigües de l'entorn de la planta de reciclat i l'estudi dels residus per al seu reciclatge i elaboració de combustibles alternatius. El rector de la Universitat Jaume I, Vicent Climent, i els consellers delegats de la firma de Reciplasa, Enric Nomdedéu Biosca i Joaquín Alfredo Huguet, han signat els primers contractes vinculats amb la Càtedra Reciplasa de Gestió de Residus des de la seua creació aquest any.

Vicent Climent ha mostrat la seua satisfacció per poder signar aquests dos convenis, una forma d'«utilitzar el coneixement, en aquest cas, en una activitat que hem de fer sostenible i cada vegada més integrada en la vida actual». Per la seua banda, Enric Nomdedéu ha agraït els anys de col·laboració amb la Universitat Jaume I i ha incidit en la necessitat de «convertir el que ara és un problema, que és què fem amb els residus, en una oportunitat de millorar la factura energètica i de donar solució a sectors productius» de les comarques en les quals treballen.

El contracte de «Recerca de contaminants orgànics en aigües de l'entorn de la planta de tractament de residus sòlids urbans del terme municipal d'Onda (2016-2017)» té com a finalitat la col·laboració per a desenvolupar un projecte sobre el control de contaminants orgànics en les aigües de l'entorn de la planta. L'Institut Universitari de Plaguicides i Aigua (IUPA) de l’UJI, que disposa d'experiència i instal·lacions que permeten dur a terme recerques analítiques de nombrosos compostos orgànics rellevants per al medi ambient en diferents tipus de mostres, s'encarregarà d’aquest projecte de recerca per a Reciplasa, dedicada al tractament i reciclat dels residus sòlids urbans (RSU) de vuit municipis de la província de Castelló, inclosa la capital.

Durant el mateix acte, també s'ha signat el conveni per al desenvolupament del projecte sobre «El combustible sòlid recuperat (CSR) produït a partir de rebutjos de la planta de tractament mecanicobiològica d'Onda: consideració de subproducte i comparació amb altres combustibles alternatius». Aquesta recerca la durà a terme el Grup de Recerca d'Enginyeria de Residus de l'UJI (INGRES), i el responsable serà el professor Antonio Gallardo.

Durant l'acte, el rector ha estat acompanyat pel vicerector de Recerca i Doctorat, Antonio Barba; el vicerector d'Economia i PAS, Miguel Ángel Moliner; els directors del IUPA i del grup INGRES, Ignacio Morell i Antonio Gallardo, a més dels consellers delegats de Reciplasa Enric Nomdedéu i Joaquín Alfredo Huguet, i el director tècnic de la planta, Fernando Albarrán.

Les dues entitats col·laboren des d'octubre de 2002 per a dur a terme la recerca de contaminants orgànics, inicialment en les aigües de lixiviat de residus urbans de la Planta de Compostatge d'Onda, i posteriorment en les aigües subterrànies de l'entorn de la planta, uns treballs que s'han desenvolupat de forma satisfactòria per part del grup investigador que compon l'Institut Universitari de Plaguicides i Aigua (IUPA), per la qual cosa ambdues parts consideren que aquesta col·laboració ha sigut fructífera i beneficiosa.