Climent: «És necessari que els títols de les universitats espanyoles tinguen marques de qualitat en l’àmbit internacional»

22/12/2014 | SCP

•  jornada-qualitat Jornada_qualitat_DLL07_in

Acte d'inauguració de la jornada. | FOTO: DAMIÁN LLORENS

El vicerectorat de Planificació Estratègica, Qualitat i Igualtat de la Universitat Jaume I ha celebrat la «XII Jornada sobre Qualitat: La qualitat com a instrument per a la internacionalització dels títols», dins de la XX Setmana Europea de la Qualitat. L’acte d’inauguració ha sigut presidit pel rector de la Universitat Jaume I, Vicent Climent; el director de l’Agència Valenciana d’Avaluació i Prospectiva (AVAP), Jacobo Navarro, i la vicerectora de Planificació Estratègica, Qualitat i Igualtat, Mª José Oltra.

Vicent Climent ha afirmat que «és necessari que els títols tinguen marques de qualitat en l’àmbit internacional perquè es reconega des de fora a les universitats espanyoles». Així mateix, ha destacat el compromís de l’UJI per la qualitat des dels seus inicis i ha afirmat que aquests processos de revisió són un exercici de reflexió i de transparència que reverteix molt positivament en la universitat i, especialment, en què els títols trascendisquen més enllà de les fronteres.

A continuació, diferents agències d’avaluació han presentat les seues propostes per a la internacionalització de les universitats. En primer lloc, María Becerro, de l’Agència Nacional d’Avaluació de la Qualitat i Acreditació (ANECA), ha assenyalat que «la internacionalització és una necessitat per a les universitats» i que «pel context actual els egressats han d’eixir del país i necessiten una acreditació addicional que servisca de reconeixement de les competències». En aquest sentit ha explicat dues propostes d’acreditació per a les universitats que ofereix l’ANECA: Acredita plus i Certificate for Quality in Internationalisation.

Per la seua part, Martí Casadesús, director de l’Agència per la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU), ha presentat el procés d’acreditació de l’agència en el qual ha destacat la internacionalització com una part fonamental a través de l’avaluació del programa formatiu, la internacionalització del professorat i els resultats obtinguts de les accions d’internacionalització que es duen a terme des del centre educatiu. «És positiu incorporar avaluadors internacionals per a tindre una visió distinta i més àmplia que permitisca oferir propostes de millora en l’acreditació» ha apuntat. Per a concloure també ha comentat una iniciativa destinada a acreditar la qualitat institucional dels centres docents en lloc dels títols.

Finalment, Jacobo Navarro, de l’AVAP, ha afirmat que «les dues palanques per a la recuperació econòmica són la innovació i la internacionalització». Així, ha explicat que aquesta premissa també és aplicable a l’educació i, per això, és necessari apostar per una millora dels processos i establir la internacionalització com una de les prioritats.

La jornada s’ha completat amb una taula redona sobre experiències de diferents universitats en la qual han participat Belén Jiménez, responsable de l’àrea de qualitat docent de la Universitat Carlos III de Madrid; Juan Pedro Montañés, director de la Unitat de Qualitat i Prospectiva de la Universitat Pontifícia de Comillas (Madrid); i Antonio Gallardo, coordinador del Màster Universitari en Eficiència Energètica i Sostenibilitat de l’UJI.